
Titi Aur explică de ce mai conducem astăzi și cum a devenit șofatul o necesitate, nu o plăcere
Titi Aur avertizează că, deși condusul a devenit o necesitate zilnică, în România mulți șoferi primesc permis fără să fie pregătiți suficient sau chiar fără să aibă abilitățile necesare pentru a conduce în siguranță.
"Din păcate, sunt foarte mulți care nu știu dacă ar merita sau nu ar merita, dar nu sunt capabili să conducă în siguranță. Și, tot din păcate, sistemul nostru de selecție, de acordare a permisului de conducere, nu face această diferență clară între cei care ar trebui și cei care n-ar trebui să conducă.
Răspunsul la întrebarea „De ce conducem?” este simplu. Pe timpuri era de plăcere și de distracție, pentru că exista transport în comun, pentru că societatea era organizată în așa fel încât se putea foarte bine și fără să conduci tu mașina personală. Mă refer aici la șoferii amatori, nu la cei profesioniști, cei care ne duceau cu autobuzul sau cei care strângeau gunoiul. În ziua de astăzi, societatea, în România și de fapt ca în toată lumea capitalistă, în tot Occidentul, nu mai poate trăi fără ca aproape fiecare să conducă.
"De ce? Pentru că ne-am mutat în exteriorul orașelor, în localitățile limitrofe. Transportul în comun în România nu acoperă suficient încât fiecare să poată merge la școală, la serviciu, la cumpărături. Totuși, chiar dacă a devenit o necesitate, ar trebui făcută diferența între cei care sunt capabili și cei care nu sunt capabili.
Noi tot discutăm și tragem acest semnal de alarmă permanent, suntem cu mâna pe sirenă în continuu, încercând să arătăm că se poate mult mai bine. Cum? Uitându-ne afară, la ce fac alții. În țările nordice, de exemplu, și sistemul de pregătire, și cel de examinare sunt mult mai severe, mult mai atente la selecție. Am avut recent o discuție cu un fost coleg, trainer la noi câțiva ani, care locuiește în Danemarca din 2017 sau 2018. El ne-a confirmat aceste diferențe.
În România există, să zicem, două categorii de persoane care n-ar trebui să conducă:
-Pe de o parte, unii care nu au aceste abilități și nu le-ar putea avea, indiferent de pregătire. Această categorie există și în afară, dar acolo nu primește permis, la noi, da.
-Pe de altă parte, o categorie destul de mare de oameni care n-ar trebui să conducă pentru că nu au fost pregătiți suficient. Aici nu mai este vina individului, ci a sistemului, cu formula sa de școlarizare și examinare ineficientă.
Așadar, nu toți cei care n-ar trebui să conducă sunt incapabili; unii doar nu sunt bine pregătiți. Dar există și persoane care chiar nu sunt capabile, nu au reflexe, au probleme medicale. Am discutat în alte emisiuni, acum un an, despre persoane declarate cu dizabilități, care primesc ajutor ca fiind nevăzători, dar care au permis. Și nu doar permis, chiar conduc, au fost prinși în trafic și amendați.
Atunci unde e problema? Ori ai dizabilitate și primești ajutor social că nu vezi, ori conduci. Nu poți să le ai pe amândouă.
De ce conducem? Conducem de nevoie. Dar adevărul este că nu toată lumea ar trebui să conducă, dacă ne uităm ce se întâmplă pe stradă", a explicat Titi Aur, instructor de conducere defensivă.