
Pietoni, bicicliști și trotinetiști, fără educație rutieră reală. Ce spune Titi Aur
Titi Aur atrage atenția că acțiunile rutiere din România sunt tratate mai mult ca formalități dictate de la Bruxelles. Fostul pilot subliniază că pietonii, bicicliștii și trotinetiștii, principalii vizați de sancțiuni, nu primesc educație rutieră reală, iar responsabilitatea ar trebui asumată și de Ministerul Educației și Transporturilor, nu doar de Interne.
"Deci ajungem din nou la discuția: când spune Europa ceva, hai să facem și noi, facem raportul, am bifat, plecăm mai departe și de mâine gata. De ce spun că de mâine gata? Pentru că au fost, acum niște ani, accidente cu microbuze. Ce s-a întâmplat? Au fost două-trei, unul după altul. Unele când au murit toți într-un microbuz pe la Slobozia, altele nu. Atunci a fost o nebunie de o lună, două: controale pe microbuze. Să vedem: au autorizație, n-au autorizație, au locuri, n-au locuri, au centuri, n-au centuri.
După care, gata. Nu s-a mai întâmplat niciun accident cu microbuze? Au fost apoi accidente cu tiruri. Au sărit pe tiruri, după care iarăși liniște.
Așa se întâmplă: educație și coerciție. Cele două strategii trebuie să meargă împreună. Pe unii îi faci mai siguri prin educație, pe alții prin coerciție. Pentru că sunt unii pe care, dacă îi ții doar în educație și cursuri, n-ai cum, au teribilism, au adrenalină. Și sunt alții pe care poți să-i amendezi oricât, dar dacă nu știu, ei greșesc pentru că nu știu, nu pentru că își asumă.
Asta mi-a sunat rău: faptul că s-a făcut această acțiune, foarte bine, dar informațiile nu trebuie să plece doar în raport și gata. Ele trebuie duse frumos în Consiliul Interministerial. Care nu există. Pe hârtie există, dar practic nu. Și ar trebui analizat acolo.
De ce? Pentru că nu e treaba Ministerului de Interne. El doar a aplicat sancțiunile. Dar categoriile sancționate nu țin de Ministerul de Interne: vorbim de pietoni, bicicliști, trotinetiști. Cele trei categorii nu trec prin niciun sistem de pregătire. Ministerul de Interne are doar examinarea și coerciția pentru șoferi și motocicliști. Pentru pietoni, bicicliști și trotinetiști ar trebui să răspundă Ministerul Educației.
Dar dacă ridici acest subiect acum, profesorii deja sunt nemulțumiți. Spun: „Lasă-ne cu siguranța rutieră!” Dar, din păcate, problema e la ei, la minister. Ministerul Educației ar trebui să se ocupe de educația rutieră pentru cele trei categorii.
Și acum întrebarea mea e: raportul ăsta a ajuns pe masa Ministerului Educației? Și dacă a ajuns, a contat? Face cineva legătura că sancțiunile date de Ministerul de Interne sunt exact pentru „clienții” Ministerului Educației? Pietoni, bicicliști, trotinetiști.
O parte poate au și permis și atunci intră la Ministerul Transporturilor. Dar marea majoritate n-au, că de asta merg pe jos, pe bicicletă, pe trotinetă. Și atunci ar trebui comunicarea asta în Consiliul Interministerial.
Dar la Ministerul Transporturilor, când vorbești de Consiliul Interministerial, reacția e: „Ai, lasă prostia aia, nu există, nu funcționează.” Și recunosc chiar ei că nu funcționează, dar din cauza lor. Ei nu-l țin activ.
Este adevărat că acest Consiliu Interministerial n-are personalitate juridică, n-are director executiv. Are doar o formă consultativă. Dar atunci de ce îl mai ai? Desființează-l! Dă ordin, dă lege și spune că nu mai există.
Dar n-au curajul să spună „nu ne trebuie”. Și suntem în derivă. Ne cufundăm câte puțin. Statistic, poate e o mică îmbunătățire la morți sau răniți, dar cu pietonii, cu trotinetele, suntem varză. Și nimeni nu vrea să facă măcar o tocăniță din noi", a explicat Titi Aur.