Ana-Maria Flegler, președinta Asociației Germano-Române LITERA Bruchsal, vorbește despre importanța implicării copiilor și părinților în activitățile culturale românești din Germania, evidențiind cum schimburile de experiență și proiectele educative contribuie la menținerea legăturii cu România și la formarea unei generații mai deschise și mai cooperante.

„Prietenii, să spunem așa, care vin spre București în fiecare an, așteptând aceste ateliere în care vine Moș Crăciun sau împletesc firul roșu și firul alb… influența acestor copii asupra copiilor noștri, și invers, este surpriza.

Este destul de mare: copiii se ajută între ei, participă și părinții, nu doar copiii. Asta face ca noi, ca și comunitate românească, să fim deschiși. Nu putem vorbi de o comunitate românească închisă, de oameni care trăiesc doar între ei și nu vor să aibă de-a face cu nimeni. Este specific nouă prima reacție? Vrem informație, vrem să ne integrăm și să vedem.

Familiile de români lucrează, își trimit copiii nu doar în asociațiile românești, ci și la foarte multe activități pe care le oferă școlile, cluburile sau asociațiile din Germania. Sunt foarte curioși, iar această curiozitate este foarte bună. Pentru că asta ne dorim: să intrăm în profunzimea felului nostru de a fi.

Acțiunile și activitățile acestea pot da rod pe termen lung, astfel încât țările să poată beneficia de generații mai bune, mai cooperante, care să aducă beneficii, în cazul acesta, atât României, cât și Germaniei.

Sunt mai mulți factori care influențează copilul. Primul factor sunt părinții, părintele care vrea să aibă legătura cu țara. Apoi sunt școlile, care aduc proiecte în care implică copiii de emigranți. De exemplu: „Ai venit din România? Vino și prezintă România.” Este un lucru foarte mare, pentru că copiii ascultă profesorii mai mult decât părinții.

În momentul în care vine instituția și te impulsionează, te face să te uiți spre țara părinților tăi. Avem un aliat de încredere. Apoi sunt copiii. Ce am observat acum sunt schimburile de experiență dintre școlile din România și școlile din Germania. Asociațiile le susțin și facem ce putem. Așa cum spun, suntem voluntari, ne dăm tot sufletul și vrem să fim împreună. Mulți elevi vor să facă stagii în România. Stagii, studenți… Sunt familii de români care își trimit copiii în România ca să studieze.

Vă dau un exemplu cu fiica mea. Fiica mea este la Iaspin. A fost acum doi ani în România, la liceul în care eu am învățat. A fost foarte impresionată de sistemul românesc și a venit cu păreri pro și contra, cu minusuri și plusuri.

Acum nu mai studiază acolo, este la liceu în Maastricht, la UVC. Pentru vară are un proiect în care trebuie să povestească despre problemele din orașul natal. Spre surprinderea mea, și spre fericirea mea, a venit acasă și a zis: „Plec în România.” Iar acum, în momentul de față, este în România, unde își face proiectul despre elevi și viața civică a elevului”, a explicat Ana-Maria Flegler, președinta Asociației Germano-Române LITERA Bruchsal.