Ana-Maria Zamfir, psiholog şi terapeut, a vorbit la Părinţi Prezenţi despre modul în care copiii sunt afectaţi de trendurile de pe TikTok. Printre acestea se numără „Cappuccino Assassino”, „Thung Thung Sahur”, „Chimpanzini Bananini”, „Bombardiro Crocodilo” sau „Tralalelo Tralala”. 

„Ele chiar sunt nişte aberaţii fără noimă. Ăsta e paradoxul. Compoziţiile astea, care vin suprinzătoare şi amestecate, cu elemente care atrag atenţia ochiului şi minţii, prin asta fascinează. Şi trendul ăsta a apărut pe ceva ce există deja în noi, interesul pentru ce este diferit. Şi îl găsim distractiv. 

Partea de supravieţuire a creierului e legată de astea. Avem două motoare, ca oameni. Unul pe hedonism, partea plăcerii, să ne simţim bine, să căutăm confortul. Şi unul de frică. Având astea 2 şi oscilând între ele, noi căutăm şi ne raportăm la mediu. Ori pe bază de frică, ori pe bază de hedonism, care ne dă scânteia de plăcere. Şi ambele mecanisme sunt de supravieţuire. Instinctiv, trebuie să ne ducem spre relaxare, să căutăm starea de bine, aşa suntem programaţi, şi avem şi partea de frici, care ne pun şi la muncă uneori. 

Când apar ciudăţenii de genul ăsta, părerea mea e că se activează partea asta de hedonism, care e la îndemână. Adaptabilitatea noastră s-a făcut în nişte vremuri când trebuia să munceşti ca să supravieţuieşti, să vânezi. Adică să observi în natură ceva deosebit, care iese în evidenţă, şi pe aia să te canalizezi, să urmăreşti. E o selectivitate din mediu pentru ceva ce are importanţă pentru tine. Iar amestecul ăsta, numit Brainrot, e un amestec între astea două. 

Sunt nişte clipuri care nu solicită nimic, e o plăcere de a privi într-o stare hipnotică, care are stimulare auditivă şi vizuală, şi pe de altă parte are proprietatea de a fi diferit de mediu, suficient cât să atragă atenţia instinctiv către aşa ceva. 

Copiii din generaţia asta sunt înconjuraţi de alte provocări faţă de noi şi trebuie să se adapteze. Ăsta e mediul lor. Şi chiar ei povestesc despre brainrot, ştiu cum se numeşte, discută între ei. 

Chiar îmi povestea un puşti că la şcoală la el a venit un coleg şi l-a provocat să vadă care ştie mai multe brainrot-uri. Eu m-am dus la copii şi i-am întrebat ce înseamnă. Auzisem termenul, dar îl asociam mai mult cu partea de demenţă digitală. Şi după aceea am aflat că e o chestie virală, un trend. E un trend pentru că mintea noastră are interes pentru asta”, a declarat Ana-Maria Zamfir. 

Youtube video image