Şoferii de TIR ar trebui să facă un exerciţiu simplu de manevrabilitate în şcoala de şoferi sau la cursuri de perfecţionare, însă cei mai mulţi nu ajung niciodată la un astfel de curs. Iar consecinţa poate avea efecte dezastruoase.
Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a explicat la DC Conducem cum se poate ca un TIR încărcat să se răstoarne pe o parte în curbă.
„Este vorba de neînţelegerea şoferului. El nu înţelege că într-un viraj, când ai încărcătură, centrul de greutate este sus. Şi acel centru de greutate, conform fizicii, vrea să meargă înainte. Tu vrei să îl duci la stânga şi e care pe care. Dacă ai suficientă aderenţă ca să muţi centrul de greutate spre stânga, cum era virajul în clip, atunci el va veni după tine şi maşina nu va derapa. Dacă centrul de greutate e prea sus, nu doar că te bagă în derapaj, ci te poate răsturna. Asta e la maşini înalte. La maşini mici nu se întâmplă.
De asta noi la Academie avem acea cisternă cu roţi laterale şi facem cu transportatori de lichide balansul până când se răstoarnă remorca. Dacă făcea exerciţiul ăsta, şoferul ar fi simţit că remorca lui se răstoarnă. Deci aici vorbim de lipsa de pregătire a şoferului. Dacă îl iei pe şoferul respectiv, are sigur permis şi atestat profesional. Dar la atestatul profesional i-a explicat cineva povestea asta? A făcut vreodată un exerciţiu de genul ăsta? Răspunsul e categoric NU. Lasă că se descurcă el. Şi s-a descurcat până nu s-a mai descurcat. Pentru că are centrul de greutate sus, raza de virare mai mică şi viteza mai mare, şi s-a răsturnat camionul.
Ştiţi ce a făcut şoferul ăsta? A sunat şeful şi i-a zis că întârzie în cursă, că a spart oglinda. Şi şeful i-a spus să pună altă oglindă. Iar apoi i-a zis că nu se poate, că stă camionul pe ea (n.r. ironic)”, a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Dacă aveţi sugestii, clipuri video din trafic sau propuneri de subiecte, ne puteţi contacta la adresa de e-mail [email protected]. Emisiunea se transmite în fiecare sâmbătă, de la ora 16:00, pe DC News şi DC News TV.
