Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a explicat în cadrul emisiunii Ce Se Întâmplă, la DC News, cât de periculos este fenomenul cunoscut sub numele de „adormirea simțurilor” la volan – o stare aparent inofensivă care afectează capacitatea de reacție a șoferului, chiar dacă acesta nu adoarme propriu-zis.

„Există fenomenul de adormire a simțurilor la volan, se întâmplă în general pe autostradă, când e acea monotonie”, a declarat Titi Aur. Specialistul a oferit un exemplu din Suedia, unde polițiștii au observat că șoferii de camioane urmăresc filme în timp ce conduc, tocmai pentru a evita plictiseala care îi face să devină periculos de neatenți.

„Dacă nu se uită la nimic, spun că adorm. Nu e vorba că îți închizi ochii, ci că simțurile se diluează, scade vigilența. În acel moment, dacă apare un pericol, un animal, un copil sau o frână bruscă, timpul tău de reacție este mai mare și reacția este, de cele mai multe ori, incorectă”, a subliniat acesta.

Reacții lente și comportamente ciudate la volan

Titi Aur a explicat diferența dintre starea de alertă în cazul condusului sportiv și starea de „semi-adormire” în care mulți șoferi se află fără să-și dea seama. Paradoxal, spune el, șoferii agresivi sunt uneori mai atenți decât cei care rulează monoton pe autostradă.

„Culmea e că atunci când faci un fel de conducere sportivă printre mașini, riscul de a face accident e mai mic pentru că ești mult mai alert, ai adrenalină. Reacționezi rapid. Dar când ești semi-adormit, dacă apare ceva, reacționezi ciudat sau greșit. Nu poți decât să iei pauze regulate, să discuți cu pasagerii, să faci ceva care te ține prezent la volan.”

Pauzele, vitale pentru vigilență

Potrivit specialistului, o regulă de bază pentru șoferii profesioniști, dar valabilă și pentru cei amatori, este să nu conducă mai mult de 8 ore pe zi și să își planifice pauze dese.

„Se recomandă să dormi 2 ore, apoi să iei o pauză de zece minute, să ieși afară din mașină. Nu poți obliga un șofer cu mașină privată să respecte aceste reguli, dar trebuie să găsească metode prin care să evite această adormire a simțurilor.”

Acest lucru devine și mai important în contextul traficului aglomerat sau în timpul condusului pe distanțe lungi, când monotonia și oboseala se instalează treptat și insidios.

Fiecare șofer e diferit: riscul ține și de personalitate

Titi Aur a atras atenția și asupra faptului că acest fenomen nu se manifestă la fel pentru toți șoferii. Unii adoră să conducă și sunt mai implicați emoțional în această activitate, pe când alții o fac din necesitate, fără plăcere, iar aceștia din urmă sunt mai expuși riscului.

„Sunt personalități diferite. Unii iubesc condusul și sunt foarte atenți. Alții o fac de nevoie, nu le place, nu se implică, și atunci riscul e mult mai mare. Unii au dificultăți în a-și gestiona gândurile. Nu există o recomandare generală care să funcționeze pentru toți.”

„Când ești la volan, viața ta depinde de tine”

În final, Titi Aur a oferit o concluzie dură, dar realistă, asupra responsabilității fiecărui șofer în trafic: indiferent de experiență sau pregătire, orice clipă de neatenție poate fi fatală.

„Când ești la volan, indiferent ce pregătire ai, ești neam de manivelă – dacă ai tras greșit de volan, mori. Viața ta depinde de ce faci în acel moment. Orice greșeală poate fi ultima.”

Recomandările esențiale ale lui Titi Aur pentru șoferi:

Nu conduceți mai mult de 8 ore pe zi.

Luați pauze la fiecare 2 ore – chiar și 10 minute sunt utile.

Evitați monotonia discutând cu pasagerii sau ascultând ceva interactiv.

Nu ignorați stările de plictiseală și lipsă de concentrare: sunt semnale de alarmă.

Adaptați stilul de condus la propriul ritm psihologic și la personalitatea voastră.

Fenomenul de „adormire a simțurilor” poate părea minor, dar, potrivit lui Titi Aur, e una dintre cele mai periculoase stări la volan – pentru că lovește în tăcere, fără să dea semne evidente, până când este prea târziu.