Într-o nouă ediție a emisiunii DC Conducem, difuzată de DC News, Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a lansat un avertisment clar și fără echivoc pentru pasagerii care obișnuiesc să călătorească în mod relaxat, cu picioarele sau genunchii sprijiniți pe bordul mașinii. Expertul atrage atenția că această poziție aparent confortabilă ascunde riscuri uriașe, în special în cazul unui accident rutier.

Sub nicio formă nu se stă cu picioarele sau genunchii pe bord, indiferent de cine e vorba”, a subliniat Titi Aur.

Potrivit acestuia, în cazul unei frânări bruște sau, mai grav, al unui impact frontal, pasagerul aflat în această poziție devine extrem de vulnerabil. Cele mai afectate zone ale corpului sunt bazinul și membrele inferioare, care pot fi grav traumatizate de forța coliziunii și de declanșarea airbag-urilor.

Airbagul poate deveni un pericol mortal dacă ai picioarele pe bord

Un element esențial al sistemului de siguranță al mașinii, airbagul, poate deveni periculos în astfel de situații. Titi Aur avertizează că, atunci când airbagul se deschide cu o viteză de aproximativ 300 km/h, iar pasagerul are picioarele ridicate pe bord, rezultatul poate fi catastrofal:

„În acea fracțiune de secundă, genunchii pot fi împinși cu violență spre față, zdrobindu-se de torace sau de cap. E un mecanism gândit să te protejeze când ești într-o poziție normală, nu întins sau cu picioarele în sus”.

Expertul amintește că poziția ideală pentru pasageri ar trebui să fie similară cu cea a șoferului: șezut bine sprijinit pe scaun, genunchii ușor flexați, cu centura corect montată, adică niciodată răsucită sau largă. De asemenea, centurile de siguranță din generațiile moderne sunt concepute astfel încât să nu mai poată fi „păcălite” de pasageri.

Lectura sau somnul – alte obiceiuri periculoase

În cadrul aceleiași emisiuni, Titi Aur a abordat și alte comportamente riscante ale pasagerilor: „Ideal ar fi să fii atent în față, pentru că în cazul unui accident, cel mai grav este accidentat cel care doarme sau cel care citește. Sunt unii care pot citi în mașină, fie că vorbim de carte, ziar sau telefon. Când cineva citește, nu vede acțiunea din față.”

Potrivit specialistului, lipsa atenției vizuale sau auditive din partea pasagerului din dreapta îl face mult mai vulnerabil în momentul unui impact.

„Cel care doarme sau e absorbit de telefon nu anticipează coliziunea, nu se încordează, nu reacționează în niciun fel. Asta îl face un corp complet pasiv, iar efectele pot fi devastatoare”.

Poziția în scaun nu este doar o chestiune de confort, ci de siguranță

Mesajul transmis de Titi Aur este cât se poate de clar: poziția pasagerului în scaun trebuie tratată cu aceeași responsabilitate ca și cea a șoferului. Fie că ești pe locul din față sau pe bancheta din spate, centura de siguranță și postura corectă pot face diferența între viață și moarte în caz de accident.

Așa-zisa „comoditate” de a te întinde, de a dormi sau de a te sprijini cu genunchii pe bord poate transforma o banală frânare într-un dezastru. În final, confortul pe termen scurt nu merită riscul unor răni permanente sau chiar al pierderii vieții.