DC Media Group a organizat, pe 20 iunie 2025, cea de-a V-a ediție a Conferinței anuale dedicate învățământului superior din România, intitulată „Reforma finanțării sistemului de învățământ superior”, unde Radu Silaghi-Dumitrescu, consilier al ministrului Educației, a transmis că marile schimbări din educație nu mai sunt opționale.
„Sunt onorat să mă adresez unui grup de oameni cu atâta experiență în domeniul despre care încerc să vorbesc acum, într-adevăr în calitate de consilier personal al domnului ministru Daniel David pentru probleme de cercetare, dezvoltare și inovare.
Apropo de calitatea de ministru, domnul Daniel David transmitea ieri un mesaj colegilor din educație: avem o serie de schimbări pe care mulți le percepem drept apocaliptice și sperăm să treacă aceste vremuri. Nu vor trece. Schimbările sunt aici să rămână și trebuie să ne adaptăm la ele.
Unul dintre lucrurile care se schimbă, cred, în acest mandat, este respectul pe care instituțiile statului, în speță Ministerul, trebuie să-l acorde colegilor din sistem. Avem o mulțime de procese de evaluare. Chiar eram parte dintr-o altă întâlnire în paralel, în care trebuie să învățăm să celebrăm rezultatele colegilor și să facem aceste lucruri cu fruntea senină, să nu mai fim percepuți drept adversari, drept un pericol de către colegii din sistem, drept oamenii care vin să taie.
Pentru că avem rezultate meritorii în sistem, așa cum avem și rezultate care nu sunt meritorii. Și dacă ne întrebăm: ce-i de făcut ca să atragem mai multe fonduri, sau ca să merităm de la colegii care fac bugetul la Guvern și apoi îl amendează în Parlament mai mulți bani pentru educație?, atunci trebuie să avem mai multă substanță în contribuțiile pe care le aducem.
Trebuie să lăsăm la o parte laudele deșarte și avem mult prea multe. Iar criticii au dreptate să ne critice pe acest subiect. Au dreptate de multe ori când ne întreabă: unde vă sunt rezultatele? Sunt sigur că dacă ieșiți acum pe stradă și întrebați oamenii: ai auzit de ce am făcut eu la Universitatea X pentru tine?, vor răspunde: nu, n-am auzit, nu știu cine ești, nu știu ce cauți în buzunarul meu.
Avem mult mai mult de lucru. Trebuie să convingem oamenii că, într-adevăr, facem ceva acolo. Ceva util, relevant.
Dar trebuie de asemenea să ne amintim că principala funcție a universităților, la nivelul licenței, este să creeze și să educe buni cetățeni. Acesta este obiectivul principal al programelor de licență. Sigur, buni cetățeni care, întâmplător, sunt și specialiști, care au învățat mai multe despre cum să numere fluturii la ecologie sau cum să numere numerele la matematică, dar buni cetățeni. Și, în mod evident, nu avem suficienți dintre aceștia, după standardele competitorilor cu care dorim să ne comparăm din restul Uniunii Europene, din OECD sau din alte locuri, chiar din China, dacă doriți să vă comparați și acolo. Avem, deci, mult mai mult de făcut. Nu facem destul de bine această educație și nu o facem cu destul de mulți oameni.
Ne-am dori să fie la noi la fel de bine ca în Anglia, măcar financiar, sau în Germania. Dar dacă nu facem atâta educație cât fac ei, dacă nu avem nici pe departe atâția studenți la licență câți au ei, cum putem pretinde aceleași rezultate?
Și dacă mă întrebați: da, dar cu cine?, trebuie să vă spun că mulți colegi din mediul politic sau administrativ, când mergeam să cerem mărirea bugetului pentru cercetare, îmi răspundeau: dar cu cine vrei să-i cheltui? Că n-ai cu cine. În principiu, avem. Trebuie doar să aducem acei oameni alături de noi.
Avem un sistem subdimensionat. Avem locuri în care trimitem resurse care nu ar trebui trimise acolo. Avem acele procese de evaluare tradiționale, în care ni se cerea fiecăruia să fim Leonardo da Vinci: să avem și transfer economic către societate, și brevete internaționale, și multe cursuri la nivel de licență, și cursuri în sârbă și în română, și lucrări fundamentale și aplicate… Și nu se poate așa ceva! Iar dacă trimitem fonduri pentru toate aceste lucruri, către toate instituțiile, facem o greșeală fundamentală, strategică, contraproductivă. Zăpăcim oamenii.
Ați avut recent raportul QX pe masa dumneavoastră. Reiterez invitația să-l citiți cu atenție, pentru că acolo este o analiză lucidă din partea echipei ministrului Daniel David. Sunt acolo, e drept, foarte concis formulate, și soluții. Și ați fi surprinși, toți criticii sistemului, care aveți aproape toți dreptate 100%, să constatați cum criticile dumneavoastră sunt reflectate acolo. Și, din păcate, și soluțiile sunt reflectate acolo.
Există acele soluții. Vă dau un exemplu: Ați văzut recent o listă cu 180 de institute de cercetare, care sunt prea multe. Și ne întrebăm: ce facem cu ele? Uite, pe lista aceea era un institut de la Jibou, pe care Universitatea Babeș-Bolyai, în mandatul ministrului Daniel David, l-a preluat și l-a așezat pe standarde europene, ale universității world-class. Și acela funcționează. Minus 1 pe listă. Aveți omul care e capabil să facă aceste lucruri. Aveți strategia care vă arată cum să le facem.
Din păcate, azi, asta aduce un oarecare minus, dacă sunt și oameni politici în sală, pentru că, dacă aplicăm tot ce e acolo, nu prea mai aveți cum să vă certați politicianist pe această temă. Pentru că acolo este soluția de echilibru. Soluția de mijloc.Nu mai putem spune: cercetarea în România e zero, și nici din cealaltă parte: nu, noi suntem toți de premiu Nobel. Pentru că avem acolo soluția realistă. Strategia realistă. Analiza și posibilitatea de a face lucrurile mai bine.
Vă invit să fim alături de ministrul Daniel David în acest efort, pentru că lucrurile pot să arate foarte, foarte bine, dacă facem asta”, a explicat Radu Silaghi-Dumitrescu, Consilier Ministerul Educației.