Gen. (ret) Gheorghe Savu CEng PhD, director Damen Romania, a fost prezent la prima conferință pe temă de apărare organizată de DC Media Group, DEFENSE ROMANIA SECURITY DIALOGUE 2025. Cu această ocazie, generalul a explicat câte ceva despre contractele importante pe care compania pe care o manageriază le gestionează cu țări importante din grupul euroatlantic.
Având în vedere multitudinea de comenzi de nave militare pe care șantierul de aici le produce, ar putea ca, dacă statul român acționează prea târziu, să nu mai poată produce nave la noi în țară.
„Suntem singura companie din România care produce și proiectează pe teritoriul național nave militare. Valoarea proiectelor militare care s-au livrat depășește 2 miliarde. Am produs 31 de nave militare pentru 13 state.
Relevant pentru capacitatea șantierului este faptul că, anul trecut, am produs două nave de patrulare, așa-numitele corvete ușoare, pentru Pakistan. Una dintre ele este cea mai complexă navă pe care am produs-o noi vreodată în România sau care s-a produs pe teritoriul României. Este un combat support ship care a fost realizat în patru ani, o navă foarte complexă și foarte mare.
Am produs și pentru piața din România patru nave mici. Sperăm să mai producem și nave mici, dar și nave mai mari, dacă se poate.
…
România are nevoie de autonomie strategică în domeniul naval. Aceasta este o contribuție reală, pentru că s-a făcut un transfer de tehnologie și know-how cum rar se mai întâmplă în alte proiecte.
Unul dintre proiectele majore în care suntem implicați este construcția fregatelor pentru Germania. Sunt fregate multirol, extrem de complexe – fregatele viitorului. S-au proiectat la Galați, însă producția are loc în șantierele din Germania. Slavă Domnului că s-a întâmplat așa, pentru că altfel nu am mai fi putut produce celelalte nave pe care le avem de livrat.
Este un avans tehnologic și operațional foarte mare. Se pare că vor fi cele mai moderne, complexe și puternice fregate din lume. Pentru ceea ce facem la Galați, este important că fregatele pentru Belgia și Olanda vor fi construite acolo. Vom avea, deocamdată, șase fregate, dar sunt discuții pentru a crește numărul de unități fabricate.
…
Planurile sunt ambițioase pentru ceea ce urmează la Galați. Olanda a decis să își înlocuiască toată flota, odată cu creșterea bugetului de apărare și a procentului din PIB. Avem deja dialog direct cu forțele navale olandeze. Construcția și proiectarea în România a șase fregate este un nou tip de proiect.
Toți vorbim despre reziliența industriei de apărare din România. Cred că ar trebui să fie un interes național strategic, chiar de securitate, să consolidezi ceea ce ai pe teritoriul național. Investițiile făcute până acum trebuie susținute și trebuie sprijinită producția locală, acolo unde există capabilități.
…
Avem planuri până în 2034 și mi-e teamă că, atunci când România va dori în sfârșit să construiască nave pe teritoriul național, nu va mai exista capacitate liberă – aceasta fiind deja ocupată cu alte proiecte”, a spus gen (ret) Gherghe Savu.