În ultima ediție DC Conducem, emisiune difuzată pe canalul de YouTube DCNewsTV. Titi Aur a explicat despre rezistența caroseriei mașinilor în cazul unui impact cu un stâlp.
Indiferent de marca mașinii, spune Titi Aur, dacă viteza este foarte mare, doar norocul îi mai poate salva pe cei aflați în vehicul.
„Mașinile, fie că sunt Mercedes, BMW, Volvo sau orice altă mașină bine gândită, bine construită, cu multe sisteme de securitate pasivă, cu caroseria și airbaguri, sunt foarte eficiente până la un impact de 67 km/h. Este gândită mașina astfel încât să te protejeze în interior când lovești, chiar și în derapaj la peste 100 km/h un stâlp care devine practic ca un cuțit, practic taie mașina în două. În acel moment nu mai are sens să vorbești despre câte airbaguri, câte centuri, cum era caroseria sau cum nu era. Mai puțin în situația în care caroseria a fost reparată, făcută din două mașini sau sudată neconform. Când dai cu așa viteză, conform sau neconform, mașina nu te mai poate proteja”, spune Titi Aur.
Expertul în conducere defensivă a dat exemplul unui caz recent care s-a sfârșit tragic. La începutul săptămânii, 4 tineri s-au izbit cu mașina de un stâlp, unul dintre ei, din nefericire, a murit iar ceilalți au fost grav răniți.
„Culmea e că, de această dată, apropo de acea discuție tot a noastră, aici, bine, dar de ce cu centură sau fără centură? Culmea e că o parte din cei din mașină au scăpat. Cei care au scăpat au scăpat pentru că au fost aruncați din mașină. Este una din acele situații excepționale și nu cred că cineva și-ar dori să își asume acest risc, să spună: intru tare și fără centură, că uite, pot să scap. Da, într-adevăr, este acea excepție care, practic, întărește regula. În mașină, dacă faci în așa fel încât, chiar dacă ai accident, să nu intri atât de tare într-un obiect fix și să ai centura și airbaguri și așa mai departe, la astfel de viteze sau la astfel de evenimente, totul este hazard. Da, sunt acele excepții, sunt acele minuni.
Ce s-a întâmplat de au scăpat? Dacă aveau 100 și ceva de km/h în momentul impactului, ei au avut norocul că nu s-au oprit brusc. Adică nici măcar mașina nu s-a oprit brusc. Stâlpul a tăiat mașina, cele două jumătăți de mașină au trecut de stâlp. Cei din spate, probabil, bănuiesc eu, au fost aruncați de pe banchetă pentru că stâlpul a trecut prin fața lor și au fost aruncați de pe banchetă. Norocul a fost că nu au dat cu capul sau foarte rău de bordură sau de altceva, ci pur și simplu au scăpat doar cu niște julituri, să spunem așa.
Este un accident foarte urât. Ar trebui să fie un exemplu și ar trebui să fie prelucrat exact la acele cursuri de care vorbim, care ar trebui introduse în zona aia de 16-18 ani, în clasa a X-a, a 11-a, a 12-a. Acești tineri erau peste 20 de ani. Au trecut și ei prin sistemul de pregătire. Nimeni nu le-a spus cam cât de periculos poate să fie. Dar încă o dată, oricât de mult le-ai spune din când în când, trebuie să ne așteptăm că există astfel de teribiliști, pe care i-ar putea opri poate familia sau, în fine, ar putea să diminueze un pic acest risc”, a mai spus expertul în conducere defensivă Titi Aur.