Generalul flotilă aeriană (r) dr. Laurențiu Simionescu a fost prezent la cea mai recentă emisiune ObiectivEuroatlantic difuzată pe Defense România unde a vorbit despre noua tehnologie în materie de elicoptere de luptă.
Odată cu invazia Rusiei în Ucraina, dronele de război par să fi câștigat multă popularitate iar elicopterul militar pare să fie pus într-un con de umbră. Invitatul emisiunii de vineri neagă acest lucru. De fapt, apar noi tehnologii care schimbă complet felul în care este cunoscut astăzi elicopterul folosit pe front.
„Am văzut o utilizare intensă a elicopterelor, inclusiv în războiul împotriva Ucrainei. Am văzut un mix între drone și elicoptere, și rușii au folosit elicoptere, ucrainenii la fel. De ce credeți, domnule general Simionescu, că foarte mulți cântă prohodul elicopterelor astăzi și vorbesc de multe critici care spun: Domnule, în epoca dronelor nu mai există elicoptere. Și totuși, Polonia semnează un contract pentru 96 de elicoptere de atac, un contract imens, 9-10 miliarde de euro”, spune redactorul-șef Defense România, Tudor Curtifan.
„Fiecare e liber să cânte ce vrea. N-aș putea spune, având în vedere relația pe care o am cu cei de la Bell, aș putea spune că elicopterul e pe cale să se transforme în ceva, dar într-un fel sau altul, elicopterul va rămâne în continuare un mijloc de luptă important. Fie că este vorba de un elicopter multirol, fie că e vorba de un elicopter de atac, are niște virtuți de care e nevoie pe câmpul de luptă: viteza de reacție, sprijinul celor de la sol, un sprijin foarte precis și foarte rapid, spre deosebire de alt sprijin pe care l-ar putea primi terestru sau de altă natură.
Nu cred că se va întâmpla lucrul ăsta. Există acum, să zicem, o tendință, și evident tendința o stabilesc Statele Unite, să se treacă de la elicopterul foarte tradițional către varianta asta de tiltrotor, care este elicopter în faza de decolare și aterizare și se transformă într-un avion în zbor. E vorba de V-280, care va înlocui Black Hawk-ul la nivelul întregii armate. E vorba de un contract care, cred, dacă nu greșesc, se duce undeva la peste 1000 de aparate, și motivul pentru care Bell nu mai construiește Viper și Venom, a trecut la producția de serie pentru acest 280, care, după părerea mea, este vârful de lance”, spune generalul Laurențiu Simionescu.