În una dintre edițiile DC Conducem, Titi Aur a clarificat de unde apar de fapt principalele riscuri pe autostradă. De multe ori șoferii sunt relaxați, fiind un mediu mai sigur și mai puțin dinamic decât șosele din orașe, unde apar mai des întâmplări imprevizibile.
Discuția a fost inițiată de o serie de date prezentate de moderatorul emisiunii, jurnalistul Florin Răvdan, care arată câți șoferi români folosesc autostrăzile țării.
„Conform Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră avem aproximativ 1000 de km de autostradă în România și în jur de 10 milioane de vehicule. Asta înseamnă că 15% dintre șoferi sunt utilizatori de autostradă, mai mult decât ceilalți. Iar în special sunt cei profesioniști. Mai avem în jur de 40% șoferi ocazionali care circulă pe autostradă, iar restul poate nu ajung niciodată pe autostradă, că sunt din anumite zone ale țării unde nu există acces și așa mai departe.
Conducerea pe o autostradă cere o anumită experiență și anumite cunoștințe, dar nu înseamnă că toată lumea este supusă riscurilor. Printre cauzele care pot genera accidente rutiere pe autostradă se numără viteza excesivă sau neadaptată, comportamentul în trafic, dar și dezinhibarea la volan și agresivitatea. Mie mi s-a părut interesantă asta cu dezinhibarea la volan. Asta înseamnă că un șofer crede despre el că este foarte bun și că lui nu i se poate întâmpla nimic”, spune gazda emisiunii.
Titi Aur susține că tocmai relaxarea și presupusa siguranță pe care ne-o aduce autostrada poate reprezenta un risc uriaș.
„Cred că dezinhibarea reprezintă faptul că te simți în siguranță, că nu vine nimeni din față, că poți să mergi cu viteză mai mare și atunci e un fel de relaxare din punct de vedere al riscului existent.
Pe autostradă apare efectul de turmă. Efectul de turmă înseamnă că, dacă ceilalți merg mai tare, pot și eu, trebuie să merg și merg și se împing unii pe alții. Când e vizibilitate și aderență bună nu prea se întâmplă mare lucru.
Un curs de conducere defensivă adevărată, de exemplu în Franța, înseamnă cinci zile, din care o zi faci doar teorie, o zi faci doar poligon cu tot felul de manevre, de la limită de frânări, de evitări și pe urmă faci încă trei zile cu o zi de autostradă, o zi orașe mici, o zi orașe mari, cu trainer în dreapta ca să te adaptezi în toate condițiile. Dar e o zi de autostradă și ești tentat să spui: „Păi ce să învăț o zi pe autostradă? Merg în linie dreaptă!” Sunt foarte multe situații pe care ar trebui să le gestionezi și care nu sunt neapărat situații de manevrat mașina, de eu știu, de făcut diferite manevre de volan, de schimbător, ci sunt situații care apar în trafic oarecum de ordin psihologice.
În România suntem cu foarte multe accidente pe numărul de kilometri de autostradă. Avem un mort la 20 km de autostradă. În Franța ai un mort la 95 de km de autostradă. Adică de patru ori și jumătate mai mult decât la noi. Mașinile sunt la fel de moderne și la ei și la noi, adică nu avem noi mașini mai proaste ca acolo, autostrada, oricât de proastă, oricât de rea ar fi la noi, nu e mai rea ca la ei. Sau oricum, cum nu, cu mult mai rea. Autostrada la noi e făcută foarte bine… Atunci vine întrebarea: de ce la noi se moare de patru ori mai mult decât în Franța pe autostradă? Undeva trebuie să fie ceva”, a mai spus Titi Aur.