Educatorul și psihologul Petruț Rizea, a fost prezent la emisiunea Părinți Prezenți unde a vorbit despre cum ar putea arăta viitorul educației. Acesta este de părere că viziunea este un lucru esențial pentru dezvoltarea acestui sector, în este nevoie de susținere prin fonduri și inițiativă din partea mediului politic.
Petruț Rizea se așteaptă ca testele elevilor să fie mai bine definite în viitor și adaptate elevilor.
„Cred că, în viitor, evaluarea o să devină din ce în ce mai standardizată decât este acum, în sensul că acea parte de subiectivitate probabil că o să ajungă să fie controlată mai ușor. Aceste evaluări pe care ei le dau din cunoștințe, din competențe, informații acumulate, operații matematice, orice, să poată fi cuantificate și măsurate de un soft, ca să nu te mai chinui tu ca profesor, să nu mai existe niciun dubiu în privința subiectivității și așa mai departe.
Mă gândesc că în viitor, profesorul ar putea să preia această responsabilitate de a-l îndruma pe elev, de a-l consilia mai mult, de a deveni un mentor decât un evaluator în sensul denotativ al cuvântului. Adică să-i ajute să se dezvolte pe plan personal, să le ofere oportunități de cunoaștere: programe internaționale, programe prin care să meargă. Adică, în locul orelor acelea pe care le au în mod obișnuit – două de mate pe zi, una de română, una de muzică – trăite acolo, în mijloc, ca să nu fie ziua prea grea, să existe o parte mai practică.
Să-i duci să ia contact cu lumea, cu oamenii, cu situații, cu realități. Să-i duci la un muzeu, să-i duci la… dar nu așa, de dragul de a merge la muzeu, să fie totuși o chestie structurată, organizată. Facem o călătorie până la Auschwitz. Vedem ce a însemnat de fapt Holocaustul pentru omenire. Învățăm ceva din asta: învățăm ce înseamnă toleranța, învățăm ce înseamnă discriminarea, lucruri foarte importante.
Dacă s-au născut monștri în trecut, nu înseamnă că nu o să se mai nască în viitor. De asta trebuie să fim conștienți de istorie. Îi ducem exact la locurile unde s-a petrecut istoria, nu doar o scriem pe caiet și învățăm despre ea. Adică, acest soi de evaluare, în sensul de autoevaluare, de a-i consilia, ca ei să se poată autoevalua: „Uite, am fost aici, în locul acesta, am învățat lucrurile acestea. Ce mi-a plăcut, ce nu mi-a plăcut?” Și să-și facă, după aceea, dacă vor, propriul lor research.
E ceva de domeniul fantasticului încă pentru mine și mi-aș dori să se întâmple așa, dar nu există resurse financiare”, a conchis Petruț Rizea.