La cea mai recentă ediție a emisiunii Părinți Prezenți a fost invitat Petruț Rizea, învățător și psiholog. Cu această ocazie, el a vorbit despre cât de mult ar avea de câștigat elevii care ar putea beneficia de o educație personalizată.
„Școala ar trebui să se focuseze pe a crea competențe, pe a dezvolta aptitudini, pe a stimula sau pe a insufla și susține capacități. Da, capacități umane cred că e foarte important să ținem cont de chestia aceasta dacă ne gândim la școala personalizată.
În primul rând, învățarea nu ar trebui să mai fie uniformă, în sensul că există același nivel de înțelegere și aceeași capacitate pentru fiecare. E total greșit, pentru că nu există așa ceva; fiecare copil este unic, are un ritm al lui propriu de dezvoltare, capacitățile lui. Unii poate nu sunt buni la memorie, dar sunt foarte creativi, alții poate că sunt varză la creativitate și la partea aceasta de flexibilitate, dar sunt foarte buni la a urma algoritmi, prototipuri, reguli și așa mai departe.
În liceu cred că ar trebui să existe un examen, un formular, o evaluare până la urmă, care să-i pună pe copii în anumite categorii, în funcție de competențe, abilități și pasiuni.
Foarte important și acest tablou să fie prezentat părinților și copilului, dar decizia să rămână copilului. Copilul ar trebui să fie îndrumat vocațional, să înțeleagă ce reprezintă scorurile mari pe inteligență, ce reprezintă scorurile mari pe memorie, pe atenție distributivă, scoruri mari pe aptitudini matematice, să înțeleagă la ce îi folosesc și ce ar putea să acceseze, ce meserii, ce profesii.
Petruț Rizea a adăugat faptul că există o tendință de a-i îndepărta pe copii de meseriile din domeniile industriale. Afirmația sa vine și în contextul în care există nevoia unor școli de meserii la nivel național.
„Să nu punem copilul într-un liceu, spre exemplu, cu profil uman, când el, pentru că acolo a avut medie, și că acolo i-a spus că trebuie să intre că dacă nu, rămâne la profesională. Ceea ce nu e un lucru rău. Nu înțeleg de ce ne temem atât de tare de școlile profesionale și nu înțeleg de ce au devenit un fel de bau-bau.
Cum spuneam, unii sunt buni la ceva, alții la altceva… Am rămas șocat să aflu cât de mulți bani câștigă coșarii în zonele rurale. Un coșar, pe lună face undeva la vreo 7000 de lei, mai mult decât iau eu, în condițiile actuale, ca profesor. Deci, încă o dată, ar trebui să le arătăm avantajele astea copiilor și nu să-i speriem că vai, profesională, bau-bau, la revedere, toată lumea o să râdă de tine. Asta e, iarăși, o mentalitate stereotipă pe care tot noi o inducem în societate.
Contează foarte mult să centrăm competențele, să fie centrate pe elev, din adolescență încolo și să-i ducem exact către ceea ce și doresc. Că vrei să faci muzică? Perfect, lasă deoparte totul, ai făcut o cultură generală în gimnaziu, și școala primară, dacă ți-ai însușit-o de atunci, e bine, dacă nu ți-ai însușit-o, din acest moment devine responsabilitatea ta să te documentezi, să afli dacă vrei”, a conchis educatorul Petruț Rizea.