Invitatul ediției de vineri a podcastului Obiectiv Euroatlantic, difuzat pe Defense România este Viorel Manole, directorul Patromil (Asociația Patronală Română a Producătorilor de Tehnică Militară).

El a explicat, mai întâi, despre ce colaborări ar putea avea țara noastră în ceea ce privește industria de apărare, cu mari jucători europeni, precum Rheinmetall și cu ce excelăm față de țările vecine în acest doemniu.

„Eu am fost director la Romaero, cine era cel mai mare competitor al Romaero – Departamentul Tehnic Tarom. Ăla, de stat, pe pierdere, Romaero, de stat, în insovlență. Ce decizie se ia acum: să se despartă Romaero în două și departamentul tehnic să fie societate de sine stătătoare. De ce nu o bagă în Romaero?

Noi avem treaba asta în București așa că de ce să ne supărăm pe Rheinmetall că are două fabrici în două țări vecine? Cu riscul de supărare pentru prietenii unguri, industria locală ungurească este destul de limitată în domeniul acesta, al MLI-urilor (Mașină de Luptă a Infanteriei).

Rheinmetall nu va putea să ajungă la un grad de integrare local și prin local aș putea spune chiar regional, doar cu industria ungară. În momentul în care intră și industria română, gradul de integrare a unui produs Rheinmetall în Europa Centrală și de Est…

Noi ce experineță avem pe MLI-uri, întreabă gazda emisiunii, jurnalistul Tudor Curtifan, avem „Jderul” care s-a făcut unde?

„Jderul” s-a făcut la Mizil, vorbim de MLI-84 „Jderul”. Fabrica s-a privatizat și din lipsă de comenzi, a trecut pe producție avicolă.

Avem o grămadă de alte fabrici care au fost și pot reveni, cea de la Mârșa, cea de la Moreni tot așteaptă, are know-how în vehicule blindate, nu pe șenile dar asta nu ridică o problemă. Mija (Uzina Mecanică Mija) a făcut la un moment dat ceva cu dublă utilizare pentru silvicultură, șenilate, chiar și Mizil care încă există”.