Sorin Mititelu, Vicepreședinte al Sectorului de Asigurări-Reasigurări din cadrul ASF, a discutat despre viitorul integrării inteligenței artificiale în sectorul asigurărilor la Conferința Quo Vadis 2025 – Ediția 7.

„Inteligența artificială este un subiect cu care ne întâlnim din ce în ce mai des și dacă ar fi să ne raportăm la unele comentarii, se pare că vom avea din ce în ce mai multă inteligență artificială în jurul nostru sau legată de ceea ce facem fiecare dintre noi în activitatea de zi cu zi și acasă, dar și la birou. Ei bine, în ce privește activitatea piață de asigurări, aș putea spune că subiectul l-ar trebui abordat din două perspective. Întâi cel al pieței și apoi cel al autorității.

Integrarea inteligenței artificiale în sectorul asigurărilor. Un prim pas spre automatizarea și eficientizarea proceselor, în beneficiul clienților, companiilor și autorităților de reglementare

În ce ne privește, avem în desfășurare un proiect care incorporează într-o anumită măsură, ce e drept destul de mică, și această funcționalitate, acest instrument numit inteligența artificială, într-o viitoare platformă, într-un viitor sistem de gestiunea activității ASF pentru toate cele trei sectoare. 

Practic avem un proiect pentru care au fost depuse documentele necesare în acces a fondurile pentru achiziția și dezvoltarea unui sistem integrat, proiect realizat prin intermediul ADR. Deci, cu alte cuvinte, și noi încercăm să ținem pasul cu aceste evoluții. Este dificil, pentru că este vorba de finanțare întotdeauna, nu se întâmplă nimic fără finanțare și în al doilea rând, deja expertiza necesară pentru a alege cele mai bune soluții este din ce în ce la un nivel din ce în ce mai ridicat. În schimb, despre ce se poate întâmpla în piața de asigurări când avem la dispoziție un asemenea instrument, e bine, doar imaginația, să spunem, e ceea care ne poate oferi limite. Și cum de regulă imaginația nu are prea multe limite, aș putea spune că se poate întâmpla extrem de multe lucruri.

Nu suntem ca piață într-un stadiu foarte avansat. Aș zice că suntem la un nivel primar, de bază. Avem pe aici, pe acolo, instrumente prin care se încearcă o conversație, o comunicare cu clienții în asigurări, dar e un prim pas, urmează și alții. Dacă ar fi să ne gândim la ce se poate face cu asemenea instrumente, ei bine, pot fi automatizate o mulțime de procese, pot fi folosite în activitatea noastră individuală, în a putea să exercităm anumite activități, să le desfășurăm mai bine, mai eficient și mai precis. E ceea ce se spune o augmentare, o îmbunătățire a activității noastre și mai mult, aceste instrumente pot opera semiautonom ca agenții. E ca și când ai avea o altă entitate în fața ta cu care comunici și cu care interacționești și cu care ai de rezolvat o serie de probleme, iar ca aplicabilitate, domeniul este extrem de vast. De la asistență sau customer service, vânzare, apoi underwriting, subscriere, deschidere de dosare de daune și evaluări daune și mai ales pricing. 

Deci toate aceste domenii sunt subiecte, sunt domenii în care putem avea inteligența artificială, care să ne ajute în final să facem lucrurile mai bine, mai eficient și în final în beneficiul tuturor. Și a clienților, și a companiilor de asigurări, însemnând aici acționarii cu acestor companii, și chiar și a noastră a autorităților de reglementare și supraveghere, pentru că putem avea și informații mai bune, și viteză de reacție mai rapidă și în final decizii mai bune.

Aș atrage atenția doar asupra unui aspect legat de tarifare. Aici, inteligența artificială nu e prea bine venită în asigurări. Pentru că ea conduce, în mod natural, la a putea calcula prețuri pe segmente din ce în ce mai mici. Ceea ce este în contradicție cu principiul fundamental al mutualizării din asigurări. Deci, din această perspectivă, îți trebuie instrumente mai puternice de analizat date, dar nu folosite atât de mult încât să ajungi la a avea decizii, să ai calcule în ce privesc tarifele la nivel de persoană, de activ sau mici segmente. De ce? Pentru că, în final, acel preț nu mai reflectă comportamentul unui grup omogen, iar tariful rezultat, prima deriză rezultate și apoi tariful, este de așteptat ca la unii clienți să fie foarte mic, iar la alții să fie foarte mare.

Ceea ce este în contradicție cu acel principiu al mutualizării, în care se urmărește, ca interes comun, să obțin un anumit nivel accesibil pentru un grup din ce cât mai mare posibil, dar, pentru toate celelalte, inteligența artificială este necesară și cu siguranță o vom vedea din ce în ce mai prezentă în companii, la noi și în ceea ce folosește orice a angajat acestor companii și chiar clienții. Iar în încheiere aș spune, aș face trimitere la două subiecte. Unu, de curiozitate, dacă încercați să aflați ce aveți de făcut pentru avizarea unui dosar de daune, folosiți chatGBT, în 30 de secunde aveți toate informațiile necesare. Este un exemplu cum un agent AI este de folos.

Consumați mult mai puțin timp decât a naviga pe site-ul unei companii de asigurări. Este, într-un fel, și un fel de lecție pe care ar trebui să o înveți asiguratorii, unde ar trebui să ajungă atunci când se va, se dorește și ar trebui să dorească asigurarea unei servisări corespunzătoare a asigurațiilor. Deci, deja avem un beneficiu al acestor instrumente de inteligență artificială și aici zice că este doar începutul.Și în încheierea încheiere, n-aș vrea să șochez, dar eu cred că, în viitorul apropiat, cei mai buni agenți de asigurări pentru clienții persoane fizice vor fi agenții AI. De ce? Pentru că sunt produse standardizate, simple, nu cu foarte multe date și, prin urmare, pot face recomandări mult mai precise și mai corecte. Sper că agenții ceilalți să mai degrabă să îi folosească ca instrumente în a-și îmbunătăție activitatea, pentru că, altfel, au un concurent redutabil”, a spus Sorin Mititelu, Vicepreședinte al Sectorului de Asigurări-Reasigurări ASF.