Foarte mulţi tineri văd TikTok că e frumos să fii antreprenor ca să câştigi bani mulţi, însă acest lucru este fals, iar rolul celor care predau educaţia antreprenorială este să îi înveţe pe copii despre valori precum a servi, a sluji, a acoperi necesităţi ale societăţii, a afirmat, vineri, Dragoş Anastasiu, antreprenor şi consilier onorific al ministrului Educaţiei, Daniel David.

„Vreau să vă spun câteva lucruri despre ce cred eu în ceea ce priveşte educaţia antreprenorială. Cristina (preşedintele CONAF, Cristina Chiriac n.r.) spunea că să-i facem pe copii, pe tineri să-şi descopere vocaţia. Eu sunt iniţiatorul unui proiect, Romanian Business Leaders, care s-a chemat şi se cheamă în continuare „Vreau să fiu antreprenor”. Şi de acolo s-au dus antreprenori în foarte multe licee şi au stat de vorbă cu copiii, explicându-le ce înseamnă antreprenoriatul real, nu ce vedem pe TikTok câteodată. Şi cred însă după atâţia ani, cred că sunt 10 ani de când există şi acel proiect, că am ales greşit la momentul respectiv titlul, că nu e despre a deveni antreprenor. Poate că e despre vocaţie, dar eu cred că în primul şi în primul rând este despre spiritul antreprenorial. Şi spiritul antreprenorial din punctul meu de vedere cuprinde două lucruri esenţiale. Unul este păsarea, îmi pasă, văd necesităţi de jur împrejurul meu, ‘I care’. Cuvântul păsare în limba română este mai complicat, şi acţiunea, că degeaba îmi pasă, degeaba văd care sunt necesităţile societăţii, dacă nu acţionez, stau pe fotoliu şi îi încurajez pe alţii prin televizor să facă ceva”, a precizat Dragoş Anastasiu, la conferinţa de lansare a celei de-a treia ediţii a „Maratonului pentru Educaţie Antreprenorială”.

El a afirmat că principala misiune a antreprenorilor constă în dezvoltarea spiritului antreprenorial.

„Ce trebuie să facă din punctul nostru de vedere educaţia este să transmită competenţă. Şi competenţele au trei lucruri esenţiale, care dacă nu sunt transmise în acelaşi timp, nu-şi ating scopul. Prima este cunoaşterea, teoria, ce ştii despre ceva, ce ştii despre antreprenoriat, ce ştii despre a face un business plan, ce ştii despre cifre, despre educaţia financiară şi aşa mai departe. Al doilea element este ce ştii să faci, practica. Degeaba ai cunoaştere dacă nu ştii să faci ceva. Şi al treilea element este unul de care uităm foarte des şi aş vrea, dacă se poate, prin CONAF să ajungem cu această idee la toţi mentorii. Al treilea element, valorile. De ce este important ceea ce ştii şi ceea ce faci? Şi sunt foarte mulţi tineri care văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor ca să câştigi bani mulţi, ca să ai timp liber mult, ca să n-ai şef, ca să poţi să faci ce vrei, ca să poţi să vii când vrei, ca să poţi să pleci când vrei. Nu. Fals! Astea sunt valorile pe care, din păcate, o parte din social media le transmit tinerilor, copiilor„, a subliniat antreprenorul Dragoş Anastasiu.

Potrivit sursei citate, rolul celor care predau educaţie antreprenorială este să îi înveţe pe copii că altele sunt valorile, respectiv a servi, a sluji, a te pune în slujba, a acoperi necesităţi ale societăţii, a îţi păsa.

De asemenea, Anastasiu consideră că este important cum „anume predăm antreprenoriatul” şi că nu ar trebui transmise idei precum recuperarea investiţiei în 2-3 ani.

„Eu cred că problema României educaţionale nu este curricula, este modul de predare. Şi aici vreau doar să vă mai atrag atenţia cu privire la planurile cadrului de liceu care au generat dezbatere naţională, pe care eu o salut, dar mi-ar plăcea să se ducă către valori şi modele, nu către numărul de ore. Mi-a spus cineva: a dispărut obligativitatea educaţiei antreprenoriale la liceu. N-a dispărut nimic. A dispărut din trunchiul comun, a dispărut din obligativitate. Dar eu cred că suntem într-un moment în care trebuie să cultivăm autonomia, autonomia şcolii. Şi planurile cadru pe liceu asta fac, nu taie nimic. Se taie istoria, se taie geografia, se taie latina. Nu se taie nimic, dar se transferă către şcoală şi copii, pentru că noi trebuie să facem în aşa fel încât copiii să-şi dorească educaţia antreprenorială. Nu să fie obligaţi să facă educaţia antreprenorială. Profesorii şi părinţii să-i facă pe copii să fie entuziasmaţi de o materie, fie ea educaţie antreprenorială sau latina sau orice altceva ce poate că a dispărut din actuala obligativitate”, a explicat consilier onorific al ministrului Educaţiei.

Acesta a făcut apel la implicarea în dezbaterea publică, menţionând că este pentru prima dată când Ministerul Educaţiei face o dezbatere „pe bune”.

„Adică suntem dispuşi să schimbăm lucruri de esenţă dacă ele vin cu cap din partea părinţilor, a copiilor şi a profesorilor. Dar ne speriem că primim mai mult autonomie, 35% acum e autonomie şcoală şi elevi? Şi spunem obligaţi-ne să facem istorie, obligaţi-ne să facem educaţia antreprenorială. Eu cred că trebuie să regândim puţin apropo de rethink, ‘we have to rethink education in Romania’, în sensul autonomiei şi a libertăţii elevilor de a-şi alege aşa ceva”, a mai spus Dragoş Anastasiu.

Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) a lansatvineri a treia ediţie a „Maratonului pentru Educaţie Antreprenorială”, o iniţiativă care pune în mişcare idei, conectează oameni şi creează perspective, cel mai amplu program naţional care îi pune pe liceeni în centrul transformării, scrie Agerpres.