Cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene beneficiază de legea drepturilor pasagerilor de avion, adoptată în 2004. Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului, adoptat pe 11 februarie 2004, stabilește drepturile pasagerilor aerieni în cazul: refuzului zborului, anulării acestuia sau a întârzierilor prelungite. De această lege beneficiază în mod direct și cetățenii români, deși nu mulți dintre aceștia își cer drepturile.

Legislația prevede compensații financiare, rambursări, redirecționare și asistență (mese, cazare, transport alternativ) pentru pasagerii afectați de astfel de situații, cu anumite excepții, cum ar fi circumstanțele extraordinare (ex. condiții meteorologice extreme, greve neanunțate etc.).

Ramona Colea, CEO FlightClaim, a fost invitată marți, 4 februarie, la interviurile DCNews şi DCNews TV. În dialog cu jurnalistul Florin Răvdan, aceasta a explicat care sunt condițiile pe care trebuie să le întrunească un pasager pentru a beneficia de compensațiile oferite de companiile aeriene, la 20 de ani de la punerea în aplicare, pentru prima dată, a legislației în acest sens.

20 de ani de la punerea în aplicare a legii: Doar 20% dintre pasageri își cer drepturile

Ramona Colea a dezvăluit faptul că, deși legea a intrat în vigoare în urmă cu 20 de ani, doar 20% dintre pasageri își solicită respectarea drepturilor. Cauzele acestei reticențe, spune aceasta, se bazează pe lipsa încrederii în soluționarea cazurilor de despăgubiri, indiferent de natura acestora, dar și a necunoașterii drepturilor de către pasageri.

„Într-adevăr, legea care dă drepturi pasagerilor a fost intrată în vigoare în 2005, deși ea a apărut în 2004. A durat un an până ca pasagerii să poată, efectiv, să o aplice. Și după 20 de ani, în ciuda faptului că rata celor care aplică pentru (respectarea) acestor drepturi, nu a crescut extraordinar de mult – suntem tot în jurul procentului de 20… Deci cam 20% dintre pasageri își solicită aceste drepturi, în continuare din cauza neîncrederii că se va soluționa ceva sau chiar din cauza necunoașterii acestor drepturi. – Ramona Colea

Ramona Colea a menționat și faptul că o companie aeriană nu are dreptul de a devansa un zbor, pasagerii putând solicita despăgubiri în fiecare caz în care companiile le încalcă drepturile. Acest lucru se poate aplica în cazul aceleiași curse aeriene, dacă există mai multe nereguli întâmpinate în cadrul acesteia.

Dar acestea au devenit chiar mai importante cu fiecare an care a trecut. Dacă la început discutam punctual doar despre anulări, drepturile au fost prelungite și pentru întârzieri mai mari de 3 ore la destinația finală, pentru refuz de îmbarcare. Ulterior, chiar și pentru devansarea zborului.

O companie aeriană nu poate solicita să ne prezentăm mai devreme la aeroport, după cum instanțele de specialitate au considerat. Și pe bună dreptate, atunci când un pasager, cu ocazia aceleiași călătorii, este perturbat de mai multe ori, atunci el va primi compensații de fiecare dată, de câte ori compania aeriană îl pune în această situație. – Ramona Colea

Criteriile pentru acordarea compensațiilor

CEO-ul FlightClaim a explicat care sunt cazurile, respectiv criteriile fiecărei situații în care pasagerii pot beneficia de compensații din partea companiilor aeriene.

250 de euro pentru distanțe mai mici de 1500 km, calculate în linie dreaptă

„Pasagerii, ori de câte ori ne contactează, mulți dintre ei chiar menționează: Aș vrea să aplic pentru compensația maximă, de 600 de euro. Sigur că este ideal din punct de vedere financiar, însă valoarea compensațiilor este stabilită prin lege și are legătură cu distanța totală a călătoriei.

Practic, pentru zborurile scurte, până în 1500 km calculați în linie dreaptă – pentru că aici pasagerii urmăresc distanța pe care ar parcurge-o cu mașina – nu, este vorba despre distanța în linie dreaptă dintre cele două aeroporturi. (..) Cam orice cursă plecând din București spre Italia – se încadrează până în acești 1500 km, respectiv 250 de euro per pasager, compensație. Atunci când cursa este anulată, este întârziată cu mai mult de 3 ore și ajungem la destinație cu această întârziere.” – CEO-ul FlightClaim.

400 de euro compensație pentru o cursă de 1500-3500 km

Compesațiile cresc direct proporțional cu distanța parcursă: în intervalul 1500-3500 km, pasagerul poate beneficia de o compensație de 400 de euro din partea companiei aeriene. De reținut că toate aceste aspecte sunt strâns legate de spațiul comunitar european, drepturile fiind respectate în această jurisdicție.

„Mergem mai departe: călătoria este mai lungă. Fie că este dintr-un singur sector, adică un zbor direct până la destinația finală, sau dintr-un zbor cu escală. De exemplu, călătorim la Madrid. Indiferent dacă vom zbura cu o cursă directă București – Madrid sau Cluj – Madrid, de oriunde din interiorul UE călătorim pe această rută, între 1500 și 3500 km, dar rămânem în UE, compensația este de 400 de euro. Oriunde am zbura în interiorul spațiului comunitar, compensația nu poate depăși 400 de euro. Dacă am zbura din București în Tenerife, insulă care aparține Spaniei, distanța este foarte mare, de peste 3500 km, dar pentru că noi rămânem în interiorul UE, compensația va fi de 400 de euro de persoană.” – Ramona Colea

Zboruri de peste 3500 de km, compesație de 600 de euro

Ramona Colea a mai transmis faptul că un pasager care se deplasează în cadrul unei curse aeriane de peste 3500 km va putea să beneficieze de o compensație de 600 de euro, în cazul în care întârzierea zborului este de patru ore. Există posibilitatea ca zborurile lungi, care au întârzieri de trei ore, să aibă compensații reduse la 50%.

„Acum apare această compensație maximă de 600 de euro: este pentru distanțele de peste 3500 km. Practic, decolăm din România și plecăm în SUA, Asia, Africa de Sud…oriunde pe un alt continent unde există o distanță mai mare de 3500 km, iar pentru compensație, întârzierea trebuie să fie de 4 ore. Dacă întârzierea este de 3 ore la aceste zboruri foarte lungi, compensația poate fi diminuată de compania aeriană cu 50%.

Nu sunt niște reguli foarte complicate. E un pic de matematică. Important e să știe pasagerul, că dacă are o întârziere mai mare de 3 ore, este îndreptățit să primească niște compensații financiare. Care sunt acelea? Le va afla imediat ce ne contactează și va fi informat și despre drepturile de a primi rambursări, dacă este cazul: cazare, masă, transport, un bilet nou până la destinația finală. Sunt mai multe detalii, care, per total, mai ales când călătorim cu întreaga familie, se ajunge la o sumă foarte importantă.”, a mai explicat Ramona Colea.