Instructorul de conducere defensivă Titi Aur a vorbit, în cadrul emisiunii DC Conducem, despre importanța purtării centurii de siguranță și a dezvăluit că se lucrează la o nouă tehnologie menită să îmbunătățească protecția pasagerilor: centura inteligentă.

O centură care se adaptează în timp real

Spre deosebire de centurile tradiționale, noua centură inteligentă va fi capabilă să se adapteze în funcție de mai mulți factori esențiali în cazul unui impact.

„În funcție de impact, în funcție de direcția de impact, în funcție de grăutatea ta, în funcție de poziția ta, calculatorul știe în acele milisecunde cât de mult să-ți dea drumul din niște motorașe pe care le are centura, încât să-ți creeze o elasticitate și mai mare. Asta înseamnă că va duce la rezistența, la viteză și mai mare.”, a explicat Titi Aur.

Această tehnologie ar putea contribui semnificativ la reducerea riscurilor de rănire gravă, având capacitatea de a ajusta forța de reținere a centurii în funcție de particularitățile fiecărui pasager.

În prezent, sistemele de siguranță sunt calibrate pe baza unui „manechin mediu”, luând în considerare parametrii unui adult standard. Totuși, realitatea arată că fiecare persoană este diferită – unii sunt mai corpolenți, alții mai supli, unii mai tineri, alții mai în vârstă. Astfel, noile cercetări în domeniul siguranței auto vizează dezvoltarea unor sisteme personalizabile, capabile să ofere protecție optimă indiferent de tipologia șoferului sau pasagerului.

Importanța poziției corecte și a sistemelor integrate

În cadrul emisiunii, Titi Aur a subliniat și faptul că purtarea corectă a centurii este esențială pentru ca aceasta să-și poată îndeplini rolul protector.

„Purtatul centurii așa cum trebuie, adică regulamentar, bine reglată și purtată și peste bazin și peste umăr așa cum trebuie (…) împreună cu tetiera bine reglată și cu distanța corectă față de volan, este singura metodă dovedită care îți poate salva viața în cazul unui impact”, a precizat expertul în conducere defensivă.

De asemenea, el a explicat că airbag-ul, volanul, bordul și caroseria contribuie la siguranța ocupanților doar dacă sunt utilizate în mod corespunzător. Spre exemplu, poziția față de volan este esențială: dacă șoferul stă prea aproape, airbag-ul poate deveni periculos în momentul declanșării.

O schimbare de paradigmă în siguranța rutieră

Noile tehnologii din domeniul auto au revoluționat deja industria, însă introducerea unei centuri inteligente ar putea marca un moment decisiv în creșterea siguranței rutiere. Aceasta va avea rolul de a oferi protecție îmbunătățită, adaptându-se automat în funcție de caracteristicile fiecărui pasager.

Titi Aur a menționat că astfel de inovații sunt necesare pentru a crește pragul de protecție la viteze mai mari. Până în prezent, sistemele de siguranță au fost calibrate pentru a proteja ocupanții în caz de impact la aproximativ 67 km/h. Cu ajutorul tehnologiilor avansate, acest prag ar putea crește, reducând riscul accidentelor fatale.

„În orice variantă, când vorbim de siguranță, vorbim de sistemele pasive, care înseamnă și caroseria, și bordul, și volanul, și airbag-ul, și scaunul, dar obligatoriu și centura”, a subliniat Titi Aur.

Astfel, centura inteligentă ar putea deveni un nou standard în industria auto, oferind protecție sporită și adaptabilitate pentru fiecare șofer și pasager. Rămâne de văzut când această tehnologie va ajunge pe piață și în ce măsură va contribui la reducerea accidentelor grave.