În cadrul emisiunii DC Conducem, pilotul și expertul în conducere defensivă, Titi Aur, a demontat unul dintre cele mai frecvente mituri legate de siguranța rutieră: Pasagerii din spate nu ar avea nevoie să poarte centura de siguranță. Specialistul a explicat clar de ce utilizarea acesteia este esențială pentru toți ocupanții vehiculului, indiferent de locul în care se află, și cum poate preveni răni grave sau chiar pierderi de vieți omenești în cazul unui accident.
„Chiar am văzut zilele trecute un articol cu un studiu care spunea clar că în spate ești mai în siguranță, și în spate în mijoc ești mai în siguranță și chiar este adevărat, dar cu o singură condiție, cu condiția să ai centura și să fi în poziția corectă. Apropo de centura prin spate, văd în continuare personalități politice, foști candidați, candidați, viitor candidați, persoane importante care acceptă să fie filmate întâmplător și când au centura prin spate, adică pusă pe scaun, este un mesaj transmis greșit pentru cei care țin cont de asta. Adică toți vor spune: „Și acesta care e ministru sau președinte de partid sau care vrea să fie președintele țării, persoane importante fac asta”.
Ce înseamnă să ai și să nu ai centura pusă pe locurile din spate
Când o mașină se oprește în ceva cu 30-40-50km/h în ceva, că dacă se oprește cu 100km/h brusc toată lumea moare, dar când se oprește cu 50km/h sau 60km/h, diferența între a fi mort sau rănit grav sau a fi doar cu niște mici afecțiuni din acestea făcute de centură, o face centura. În general cei din față poartă centura. nu toți, dar au trecut de jumătate cei care o port, în spate procentul de cei care nu poartă centura este foarte mare, probabil 5-10% o poartă sau nici atât, majoritatea nu poartă centură în spate și există acest mit că nu contează dacă o porți pentru că oricum ai scaunul din față.
Situație ipotetică
Mașina se oprește, dar nu neapărat fix pe direcția de mers, doar într-un colt, puțin în diagonală, ce se întâmplă? Cel din față, șoferul are centura, cel din dreapta spate, șeful, că acolo stă șeful în general, nu are centură, când mașina se oprește și șoferul și cel din spate pleacă pe diagonală, continuă direcția de mers, inerția face să continue mișcarea, șoferul se lasă pe partea respectivă, dar îl aduce centura înapoi, iar cel din dreapta spate, continuă mișcarea cu viteza inițială a mașinii. Dacă mașina s-a oprit cu 50km/h în momentul impactului, cel din dreapta spate continuă mișcarea pe diagonală cu 50km/h, la fel și șoferul, dar este adus de centură.”, a explicat Titi Aur, în emisiunea DC Conducem.