Profesorul Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației a discutat în cadrul emisiunii DC Edu, difuzată pe DCNewsTV despre problema analfabetismului funcțional din România. El a explica și cum trebuie văzută de fapt analfabetismul funcțional, cel puțin din viziunea unui profesor.

„Prin analfabetism înțelegem un copil care nu reușește să depășească nivelul de cunoștințe și nu face nimic cu ele sau nu face foarte mult cu ele, pentru că știm că atunci când vorbim de competențe, avem cunoștințe, avem abilități și avem valori și atitudini. Poate mult timp ne-am orientat la conținut și nu am mers mai departe să vedem cum îl aplicăm într-un context. Contextul acela poate să fie un context al disciplinei, dacă vreți, un context cu anumit iz științific sau un context mult mai larg. Voi da două exemple comparative care cred că ajută.

De exemplu, un copil, dacă îl pui să compare sau să calculeze 20% dintr-un număr și 40% dintr-un număr, o va face cu o anumită ușurință. Însă în secunda în care îl pui problema și îl întrebi dacă 20% este mai mare decât 40%, o dovadă a analfabetismului funcțional este că el nu își va pune întrebarea „din ce?”. Pentru că s-ar putea ca 20% din ce am eu în buzunar să fie mult mai mult decât 40% din ce aveți dumneavoastră. Și atunci, faptul că noi, prin procent, știm că este un număr supra 100, dar nu ne punem problema contextului în care este folosit, ne arată ceva”, spune profesorul.

Profesorul a mai dat câteva exemple despre diferențele unor probe internaționale care stabilesc anumite standarde privind aptitudinile elevilor, printre care și Pisa. De asemenea, Bogdan Cristescu a abordat și demersurile pe care instituția din care face parte le-a luat pentru a combate analfabetismul funcțional în țara noastră.

„Este un lucru pe care nu l-am spus și care cred că asta contează. Unul dintre motivele pentru care eu cred că rezultatele la TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) au fost un pic mai bune decât cele de la Pisa este și faptul că contextul itemilor de la Pisa este foarte, foarte larg, pentru că se pune problema exact la adaptării la piața muncii la vârsta de 15 ani, pe când contextul de la TIMSS este cu un pronunțat iz disciplinar sau, dacă nu disciplinar, școlar. Dacă citim un item de la Pisa și un item de la TIMSS, vom vedea că cel de la TIMSS pare mai familiar copiilor noștri. Iar de obicei, când ceva este familiar, ți se pare mai puțin dificil.

Dar ca să vorbim și despre soluții. Da, sigur, este un lucru care ne provoacă foarte multă îngrijorare, care în principiu trebuie să ne provoace acțiune și asta a făcut. Prin legea educației, avem programul Național de reducere a analfabetismului funcțional. Iar prin, și aici vin la o altă parte a atribuțiilor mele, prin alocările de fonduri europene, avem alocată o sumă consistentă de ordinul sutelor de milioane de euro pentru a reduce analfabetismul funcțional în România, unde vorbim inclusiv de cel digital, dar vorbim și de cel de tip media literacy, pentru că și aici contează, apropo de contextul acesta de dezinformare și misinformare. Chiar acum, pentru că avem termen 16 decembrie, încărcăm în final un proiect principal, proiectul care are abordarea strategică a Ministerului, care va fi urmat de proiecte competitive, adică unde pot postula foarte, foarte mulți pentru acest lucru”, a mai explicat Bogdan Cristescu.