Părinții au nevoie să se înarmeze uneori cu multă răbdare pentru a convinge copiii să își facă datoria de elevi. Atunci când vine vorba despre temele pentru acasă, în anumite cazuri, lupta de convingere devine un calvar. Totuși, trebuie să ținem cont că cei mici pot ajunge foarte ușor la epuizare.
Petruț Rizea, învățător și psiholog, cu ocazia participării sale la emisiunea Părinți Prezenți, a dat câteva detalii importante din experiența sa. Există un gest simplu prin care comunicarea cu elevii săi devine mai ușoară iar lupa pentru teme poate avea astfel o rezolvare mai bună.
„Este nevoie de răbdare, pentru că ei trebuie să-și exercite, și este sănătos să își exercite sau să-și manifeste această poziționare opusă față de teme. E normal, îi lăsăm să se răzvrătească, să se supere, să spună «M-am săturat, nu mai vreau!». În acel moment, o strategie cheie pe care o putem folosi este să validăm emoțiile pe care ei le au. Spre exemplu, dacă un copil spune «Mami, m-am săturat să fac temele!», noi putem să spunem «Da, mami, știu că te-ai săturat, te înțeleg și știu că nu-ți e ușor. Ele sunt o responsabilitate pe care trebuie să o îndeplinești. Trebuie să ținem cont că nu depinde de noi, nu putem controla, noi doar putem să o îndeplinim. Cu timpul, o să vezi că o să fie mai bine și te vei obișnui, dar știu că ți-e greu la început».
Ei, de fapt, uneori când se răzvrătesc și nu vor să-și facă temele, nu le fac tocmai pentru că ei caută această validare, caută să vadă că părintele este afectat de starea pe care ei o au. Este o legătură afectivă între cei doi, deci cred că asta ar fi o strategie: să încercăm să le validăm emoțiile, după care să găsim soluții”, spune Petruț Rizea.
Acesta este de părere că de cele mai multe ori nu este vorba de plictiseala, ci mai degrabă, cei mici au nevoie de validarea emoțiilor și înțelegere din partea părinților.
„Unii vin direct cu soluțiile, spunându-le «Du-te și-ți fă temele iar dacă nu le faci, nu ieși afară!». Hai să încercăm să avem puțină răbdare, să-i lăsăm să se manifeste și apoi să mergem către el și să-l îmbrățișăm. Este posibil ca ulterior el să se deschidă, pentru că blocajul, în foarte multe cazuri, este unul afectiv, nu neapărat din plictiseală, oboseală și altele”, a mai spus educatorul.