Prof. univ. Romiță Iucu, președintele consiliului de orientare strategică a Universității din București a fost prezent în platoul DCNewsTV unde a vorbit despre importanța implementării bacalaureatului european la nivelul tuturor liceelor din UE și despre oportunitățile pe care le-ar naște această schimbare.
Profesorul explică faptul că o astfel de examinare ar aduce multe beneficii pentru elevii și studenții din toate țările blocului comunitar. În primul rând ar reduce discrepanțele dintre aceștia iar cunoștințele lor ar fi astfel echivalate.
„Noul proces lansat, acesta în care noi suntem integrați acum și în care universitățile românești sunt prezente, are un referențial mult mai larg și privește către bacalaureat. Chiar și discursul istoric al lui Macron de atunci a vizat diplomele de bacalaureat ca posibile armonizări ale spațiului european.
Conceptul fundamental era cel de europenizare. Pentru a face europenizarea reală, nu ai cum să îți ajustezi sau să îți calibrezi numai coordonatele învățământului superior; ai nevoie și de o aliniere specifică a tipurilor de certificare din învățământul preuniversitar. Nu e simplu să creezi un bacalaureat european, în mod evident, e o dezbatere care poate să fie amplă și la nivel politic”, spune Romiță Iucu. De asemena la nivelul diversității istorice a sistemelor de învățământ” completează gazda emisiunii, profesorul Sorin Ivan.
Invitatul emisiunii a mai subliniat faptul că această diplomă ar fi un start bun pentru elevii din toate țările europene. Astfel li s-ar deschide nenumărate oportunități de studiu.
„Este vorba despre certificări omogene pentru competențele tinerilor la vârsta de 18 ani care vor intra în universități, ar putea evita acel ping pong istoric. Știți, noi dăm profesorii pe care învățământul preuniversitar s-ar putea să nu îi dorească și vedem ce criză profundă avem de profesori în spațiul european. Realmente, ne confruntăm probleme în recrutarea profesorilor și pentru asta e nevoie de un învățământ superior de calitate pentru ca să formăm profesorii. Dar avem nevoie și de un tip specific de creare a unei armonizări a acestor diplome de bacalaureat.
E un proces natural, după opinia mea, va fi următorul pas pe care schimbarea europeană, pe calea europenizării, dacă ne dorim, îl va face. Dacă noi credem în vocația și în spațiul real al unei Europe care înseamnă, cultural vorbind, unitate, atunci trebuie să gândim și mecanisme de armonizare pentru diplomele din învățământul preuniversitar” a mai spus prof. univ. Romiță Iucu.