Profesorul Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației a participat la cea mai recentă ediție a emisiunii DC Edu, difuzată pe DCNewsTV.
Un subiect important pe care invitatul l-a abordat este cel al statutului de profesor în societate și cum s-a schimbat acesta în timp. Cadrele didactice ajung foarte ușor să fie trase la răspundere de către părinții elevilor. Dialogul între aceștia ar trebui să fie unul echidistant, de unde respectul să nu lipsească niciodată. Or de multe ori nu este tocmai așa.
„Colegii profesori se simt puși la zid sau trași la răspundere foarte des, nedrept uneori, alteori poate pe drept, și atunci reacția lor este o reacție normală, umană, a unui comportament foarte defensiv”, spune secretarul de stat.
„Când trecea profesorul în comunitatea lui, cetățenii se opreau, își ridicau pălăria, salutau cu un respect care astăzi nu prea se mai întâmplă”, continuă gazda emisiunii, profesorul Sorin Ivan.
Este o linie foarte subțire între modul în care părinții percep cum trebuie un profesor să educe un elev și cum ar trebuie să facă ei acest lucru. Dacă acest lucru se întâmplă apar unele discrepanțe.
„Eu tot dau foarte des un exemplu și sper să nu fiu nepoliticos și să nu supăr pe nimeni: nu întotdeauna experiența școlară este minunată. Nu cred că fiecare dintre noi putem să spunem că am avut doar petale de trandafir la școală, dar îmi amintesc că, dacă aveam nemulțumiri când eram eu elev, și cred că le-am avut, niciodată părinții mei nu mi-au spus «ăla nu știe nimic».
Niciodată n-a fost această abordare. «nici eu n-am învățat matematică, ce-ți trebuie matematică? Uite ce bine am ajuns.» Cred că este o abordare care ține foarte mult și de societate. Dacă vrem respect și noi, profesorii, trebuie să facem mai multe. În aceeași măsură, atunci când criticăm, trebuie să ne gândim dacă critica noastră aduce ceva bun. Dar da, salariile profesorilor au crescut, deja încercăm să atragem profesori în sistem.
Este un concept care se numește Whole School Approach sau Circle of Care. Atunci când ne dorim ca elevului să-i fie bine în școală, nu ne gândim la o stare de zen, ci ne gândim la o stare de siguranță, de predictibilitate, de respect. Ei, asta ne dorim și pentru profesori: starea de bine. Nu e corect înțeleasă în toate mediile și mai ales în familii. Deci, predictibilitate, corectitudine, respect, în opinia mea, sunt lucruri de care elevii au nevoie, dar de care și profesorii au nevoie.
Modelul Finlandez
Invitatul emisiunii a dat și exemplul Finlandei. Aici se părinții și profesori au niște rigori care sunt respectate. Astfel, nu apar conflicte neașteptate.
„Succesul modelului finlandez, pentru că și asta a devenit o obsesie a noastră, o obsesie bună până la urmă, se datorează și profesorilor, calității profesorilor și condițiilor materiale, desigur, e un grad mai mare de satisfacție și de motivare care cheamă profesorii la catedră, la cariera didactică”, întreabă Sorin Ivan.
„Sistemul finlandez este un sistem greu de comparat cu sistemul românesc pentru că este un sistem în care comunitatea locală joacă un rol extrem de important, pe când noi avem un sistem foarte centralizat. Dar în Finlanda, exact datorită felului lor de a fi și de a fi organizați, această abordare a întregii școli, cu decizia inclusiv pe curriculum care este foarte aproape de comunitate. Acest lucru a condus spre bine”.