Mariana Dogaru, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) a dezbătut un subiect de interes major cu profesorul Sorin Ivan, în cadrul emisiunii DC Edu, difuzată pe DC News TV.
Printre variatele subiecte abordate, cei doi au pus pe masa discuției și problema lipsei de profesori din liceele românești. Mulți studenți nu mai au înclinația de a deveni profesor. Motivele sunt multe, de la o remunerație slabă, până la stilul de viață pe care îl impune această meserie. Astfel, ajung la catedră cei cu o pregătire mai slabă.
„Am putea spune că formarea inițială este o cauză imediată. Cred că primii trei ani de la catedră sunt definitorii și mă bucur că există această noutate în legislație, aceea a mentoratului. Profesorul poate să fie sau ar trebui să fie sprijinit în acești primi ani pentru a-și defini stilul de predare și a înțelege care sunt componentele meseriei.
Citește și: Ce înseamnă creșterea unui copil în zilele noastre. Câteva comparații făcute de un psiholog
Teoria este frumoasă, dar uneori poate părea prea tehnică. În practică, întâmpinăm dificultăți pe care nu le-am anticipat. Până la urmă, problema este cine este mentorul.
Ar trebui să facem o analiză. S-a spus că mediul universitar produce profesori care nu mai merg la catedră, dar dacă analizăm și liceele pedagogice, cred că nu doar partea financiară este definitorie, ci și uzura și lipsa de sprijin. Haideți să ne uităm la nivelul social, la statutul unui profesor. Nu știu, ați vrea să lucrați într-un domeniu în care sunteți blamați tot timpul și arătați cu degetul?”, spune Mariana Dogaru.
Aceasta este o mare problemă: prăbușirea statutului social pe criterii materiale, în haosul valorilor”, afirmă Sorin Ivan.”
Relația dintre părinți și profesori
Invitata a mai relatat faptul că un amănunt important în restabilirea statutului profesorului este relația sa cu părinții elevilor. Ei trebuie să își știe foarte bine prioritățile ca, în acest fel, să își aducă propriul aport în educația adolescenților.
„Toate sistemele de învățământ se confruntă cu dificultăți în a atrage resurse umane și, de asemenea, cu o lipsă de valorizare. O relaționare corectă la nivel local, cu părinții, este esențială. Școala trebuie să definească împreună cu părinții care este rolul fiecăruia, astfel încât să colaboreze eficient. Studiile arată că o colaborare foarte bună între școală și familie aduce beneficii, inclusiv la liceu, unde elevii obțin rezultate mai bune atunci când familia colaborează activ cu școala.
Definirea clară a rolurilor este esențială. Din păcate, există foarte multe cadre didactice care percep că este foarte greu să colaboreze cu părinții, ceea ce mă întristează. Este paradoxal, pentru că scopul părinților este același cu al școlii: acela de a avea un copil bine educat. Deși scopurile sunt aceleași, mijloacele sunt diferite”, a mai adăugat Mariana Dogaru.
Emisiunea completă: Mariana Dogaru, președintele ARACIP, la DC Edu