Petru Bordeianu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Formatorilor Auto din România, a luat parte la cea mai recentă ediție a emisiunii DC Conducem.
În cadrul emisiunii el a prezentat o soluție pe care a propus-o la Ministerul de Interne pentru a îmbunătăți modul de circulație în sensul giratoriu. O nelămurire, așa cum afirmă președintele federației este că, până nu demult nu erau recunoscute benzile de circulație din interiorul sensurilor giratorii.
„Acum câțiva ani am încercat să discut la nivelul Ministerului de Interne, la Direcția de Circulație. Le-am spus că trebuie reglementate lucrurile pentru că este anormal ce se întâmplă. În aceeași speță, când unul este vinovat, când altul. Ori legea trebuie să fie clară, neinterpretabilă și ușor de verificat.
Răspunsurile tot erau neclare, evitau să ia o poziție fermă. Le-am desenat pe tablă, dar nu voiau să înțeleagă. Problema a pornit de la faptul că poliția rutieră, ani de zile, nu a recunoscut că în sensul giratoriu există benzi de circulație”, spune Petru Bordeianu.
Citește și: Permise false vândute online. Ce fac polițiștii când găsesc astfel de cazuri
Intersecție sau drum în girație
Petru Bordeianu a explicat și un caz concret în care a fost implicat chiar un polițist.
„Când a avut loc incidentul între polițist și șoferul care circula pe prima bandă din sensul giratoriu și s-au judecat, instanța de la Cluj a cerut punctul de vedere al poliției. Au consultat experți auto și Federația. Știind că este un proces important, am explicat totul detaliat, pas cu pas.
Sensul giratoriu este greșit denumit „intersecție cu sens giratoriu”. În realitate, este un drum în girație. Indicatorul „cedează trecerea” la intrarea în sens indică faptul că drumul prioritar pe care ai venit se termină și urmează un alt drum.
În legislația românească, dacă schimbi banda, ai obligația să semnalizezi. Unii compară cu Germania, unde nu se practică la fel, dar acolo legislația lor este diferită și prevede, de exemplu, regula fermoarului, care la noi nu este aplicabilă. Noi judecăm după legislația românească”.
Cum trebuie semnalizat corect
După lungi dezbateri, preşedintele Federaţiei Naţionale a Formatorilor Auto din România i-a convins pe cei de la Direcția Rutieră a MAI că semnalizarea ar trebui să se facă și la schimbarea benzilor în interiorul sensului giratoriu. Totuși, la intrarea în acesta nu, conform spuselor sale.
„Cei de la Direcția Rutieră nu pricepeau. Țipau, se certau cu mine. Le-am propus să răspundă la șase întrebări. Am publicat răspunsurile, și atunci când instanța îi contrazicea, oamenii îi dădeau în judecată pe ei. Abia atunci au început să înțeleagă și să-și asume greșelile.
În final, au prevăzut în legislație că părăsirea sensului trebuie semnalizată, dar intrarea în sens nu. De asemenea, au recunoscut, în urma unei hotărâri judecătorești, că în interiorul sensului giratoriu sunt benzi de circulație și că schimbarea lor implică asigurare și semnalizare”.
Găsiți întreaga emisiune AICI – O nouă regulă pentru şcolile de şofer după accidentul de la Suceava