În cea mai recentă ediție a emisiunii „Părinți Prezenți”, Petruț Rizea, învățător și psiholog, a vorbit despre cum pot părinții să își sprijine copiii în realizarea temelor, evitând recompensele materiale.
Cum îl determini pe copil să își facă temele fără să aștepte ceva în schimb?
Să-i convingi pe copii să își facă temele poate fi o provocare. Petruț Rizea, învățător și psiholog, explică de ce sunt esențiale odihna și organizarea timpului înainte ca aceștia să se așeze la birou și să rezolve diversele exerciții.
„Cum îi convingem pe copii să stea la birou și să se ridice abia când își termină exercițiile?”, a întrebat moderatoarea emisiunii.
„Dacă ar exista o rețetă clară, v-aș spune-o. Dar nu există, din păcate. Specialiștii în științele educației spun că o componentă care influențează foarte mult dorința lor de a-și face temele este modul în care le este gestionat timpul sau își gestionează timpul, pentru că activitățile din timpul zilei îi consumă foarte mult din punct de vedere psihic, emoțional, fizic. Și, dacă ei vin obosiți de la școală, nu e recomandat să se apuce imediat de teme.
E nevoie de puțin timp pentru relaxare, de puțin timp să se joace, să mănânce – important, iarăși, starea fiziologică: să se hrănească, să mănânce, să bea apă. Abia după aceea mergem către teme, ca să eliminăm toți factorii care ar putea influența, a răspuns Petruț Rizea.
De ce nu sunt benefice recompensele?
Recompensarea elevilor pentru teme nu este o idee tocmai bună. Când părinții oferă bani sau cadouri, copiii ajung să se bazeze pe aceste stimulente și, ca adulți, s-ar putea să caute aceleași recompense, care nu vor mai fi acolo.
„Vin părinți la mine și spun: «Domnule profesor, nu vor să-și facă temele. Noi suntem depășiți, nu știm ce să mai facem. Le dăm bani, tot felul de cadouri, dar știm că nu e bine pentru că, atunci când vor ajunge adulți, vor căuta această recompensă, care nu va mai exista». Cred că trebuie să îi facem să înțeleagă că temele nu sunt ceva ce ne dorim noi ca părinți, ele sunt o responsabilitate care țin de școală și pe care noi, fiind școlari, trebuie să ne-o asumăm.
Și cum ne-o asumăm? Păi, încercând să dăm tot ceea ce putem să dăm noi pentru a le face. Nu trebuie să le faci într-o oră. Faci acum o pagină cu litera A, pe urmă o pagină cu litera B, între ele mai iei o pauză, te mai uiți la desene. Telefonul nu, TikTok-ul nu! Bine că mi-am amintit de asta: un copil care să constant pe rețelele sociale și pe telefon, automat, atenția lui nu va fi niciodată către teme”, a explicat Petruț Rizea.