În cadrul emisiunii DC Edu de la DC News TV, moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan, tema meritocrației a fost discutată în profunzime, cu accent pe importanța promovării autentice a meritului în toate domeniile, nu doar în educație.
Ce presupune meritocrația în sistem
Prof. univ. dr. Constantin Marius Profiroiu, prorector pentru Relații Internaționale la Academia de Studii Economice (ASE), a subliniat că meritocrația presupune ca oamenii să ocupe poziții pe baza pregătirii și calificărilor lor, ceea ce este esențial pentru asigurarea calității în orice sistem, inclusiv cel educațional:
„Cred că meritocrație înseamnă ca cei care au pregătirea necesară să ocupe un post corespunzător pregătirii pe merit. Dacă nu conștientizăm faptul că avem această situație la orice nivel, nu doar universitar, ci și la nivelul instituțiilor, atunci nu putem merge mai departe. Când vine vorba de calitate, meritocrația este un indicator care măsoară calitatea sistemului într-un fel sau altul.
Noi acum lucrăm cu acreditarea noastră internațională pentru programele de business și ni se spune foarte clar: «Cum transpuneți misiunea dvs. în standarde?». Până nu vom reuși ca toate programele noastre să urmărească viziunea, misiunea, și în același timp să vadă și impactul societal, calitatea rămâne pe hârtie, unde stăm extraordinar. România este țara cu cele mai multe strategii și politici… dar pe hârtie. Nu este suficient”.
Educație cu piciorul pe pedala de accelerație
Profiroiu a subliniat și necesitatea „accelerației” într-un cadru strategic bine structurat, pentru ca România să țină pasul cu competiția globală, în special în educație și cercetare. Ar trebui renunțat la strategia „pas cu pas” impusă până acum, a adăugat el:
„Am rămas «pas cu pas» și a venit momentul cred eu să mai accelerăm puțin, fiindcă rămânem în urmă, avem nevoie de accelerația făcută într-un cadru strategic bine structurat. Noi fără calitate nu putem vorbi de evoluție în sens pozitiv, iar meritocrația este o condiție. Nu putem merge mai departe fără meritocrație. Încercăm, dar uneori eludăm unele lucruri. Trebuie să vedem unde suntem ca să ajungem în etapa următoare”.
De ce există frică de schimbare în sistem
„Și accelerația are nevoie de cadru, pentru că uneori dacă accelerezi prea tare este posibil să nu țină mașinăria. Unora le este frică să accelereze, dar nu avem alte soluții acum. Suntem într-o Europă care trebuie să accelereze motoarele pe educație și cercetare pentru a face față competiției globale. Vom rămâne la periferie altfel.
Eu vreau să cred că generația mea – de fapt toate generațiile – face în continuare ceea ce trebuie să avanseze lucrurile. Și avem datoria morală noi, cei care suntem în sistemul educațional de peste 30 de ani, să creăm un cadru să atragem talente, oameni care vor cu adevărat să devină profesori, care au vocație”, a conchis prorectorul ASE.