Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a adus în discuție, în cadrul emisiunii DC Edu, un fenomen îngrijorător legat de examenul de bacalaureat din acest an. Aproximativ 30.000 de absolvenți de liceu nu s-au înscris pentru susținerea examenului maturității.

Lixandru a explicat că mulți dintre acești tineri nu se înscriu fie din teama de eșec, fie din dorința de a începe o carieră profesională, în țară sau în străinătate, fără să mai considere necesară diploma de bacalaureat:

„Când vine vorba de rata de promovabilitate și înscriere la examenul de bacalaureat ne confruntăm cu un fenomen foarte interesant. Anul acesta aproximativ 30.000 de absolvenți de liceu nu s-au înscris la examenul de bacalaureat. Așa cum bine știm, examenul include opțiunea candidatului de a se înscrie în acest examen și o parte dintre ei, poate din teama de examen sau de eșec, nu o fac”.

„Sunt și situații în care preferă să termine liceul și să meargă să lucreze fie în țară, fie în străinătate, iar atunci nu mai sunt interesați să susțină acest examen de bacalaureat. Aici trebuie să lucrăm astfel încât să-i motivăm pe elevi să susțină acest examen și să avem o rată cât mai bună de promovabilitate la examenul de bacalaureat ca de altfel și la celelalte examene”, a adăugat secretarul de stat.

Rata de promovare la bacalaureat pentru promoția curentă și anterioară

Ligia Deca, ministrul Educației, a prezentat în cadrul unei conferințe de presă din 9 iulie date referitoare la rata de promovare pentru examenul de bacalaureat. Pentru toți candidații, inclusiv cei din seriile anterioare, rata de promovare a fost de 76,4% în acest an, în creștere față de 72,8% în 2023 și 73,3% în 2022. Pentru promoția curentă, înainte de contestații, rata de promovare a fost de 81,5%, comparativ cu 78,4% în 2023 și 78,3% în 2022.

În ceea ce privește filierele de învățământ, filiera teoretică a înregistrat o rată de promovare de 90,7%, filiera tehnologică 63,3%, iar filiera vocațională 77,3%.

Programele de simulare și necesitatea îmbunătățirilor

Ligia Deca a menționat că rezultatele îmbunătățite se datorează și programelor de simulare organizate mai devreme, care au oferit elevilor mai mult timp pentru consolidarea cunoștințelor, însă statistica este, după cum a spus și Lixandru, ușor mincinoasă.

Comparând aceste date, este clar că rata de promovabilitate ar trebui să fie mai mică în realitate decât în statistici, iar statul român trebuie să se implice mai activ în sprijinirea elevilor care aleg să nu susțină bacalaureatul sau care abandonează școala în ultimele luni de învățământ preuniversitar.

Este esențial ca sistemul educațional să ofere mai multe soluții pentru a preveni abandonul școlar și pentru a sprijini elevii în finalizarea studiilor cu succes.