Prof. univ. dr. Sorin Ivan a discutat în emisiunea sa de la DC News TV despre o propunere controversată care a stârnit tensiuni în ultimele zile – așa-numita „cameră de detenție a elevului”.

Ivan a subliniat că nu a găsit nicio referință oficială pentru această sintagmă, sugerând că ar putea fi o exagerare creată de anumiți jurnaliști pentru a atrage atenția: „Eu nu am găsit nicăieri sintagma aceasta și am impresia că este o aberație creată de cine știe cine”.

Explicațiile din partea directorilor de școli

Maria Dan, director al Liceului Teoretic „Dante Alighieri” din Capitală, a explicat că noțiunea a fost folosită pentru a sublinia o problemă reală, dar termenul „detenție” este impropriu și nejustificat.

Aceasta a argumentat că ideea inițială este de a crea un spațiu special în școli pentru elevii care manifestă comportamente necorespunzătoare, dar într-un mediu controlat și supravegheat: „Elevii pot fi conduși de către profesori într-un spațiu special amenajat unde să rămână sub supravegherea unui profesor desemnat calificat, poate a unui psiholog”.

Totuși, Ivan a subliniat că între această idee și o „cameră de detenție” este o diferență semnificativă: „De aici până la cameră de detenție este drum lung”, a punctat el, reafirmând că termenul este o exagerare.

Un spațiu de calmare, nu de detenție

Dan a clarificat că scopul acestor spații este de a oferi un loc în care elevii să se poată liniști sub supraveghere, în cazuri izolate, și că o astfel de măsură este extrem de rar aplicată. „Noi facem în primul rând educație și întâmplător pot fi situații de genul acesta”, a spus directoarea, adăugând că, în practică, elevii recalcitranți sunt de obicei aduși la biroul directorului sau sunt direcționați către activități constructive.

„Noi avem cantină și am glumit spunând că-i trimitem la cantină. Mulți dintre copiii noștri merg să lucreze la cantină când vin mai devreme la școală. Vorbim de un loc supravegheat unde se pot calma și liniști. Este puțin probabil să se întâmple acest lucru totuși”, a adăugat profesoara.

Riscurile și alternativele propuse

Prof. Sorin Ivan a avertizat, însă, că măsura scoaterii unui elev din clasă poate fi traumatizantă și contrară regulamentelor școlare, subliniind că elevul trebuie să rămână mereu sub supravegherea profesorului. În plus, el a reiterat că introducerea unor astfel de „camere de detenție” nu este o soluție potrivită.

Directoarea Maria Dan a mai spus că liceul pe care îl conduce nu intenționează să implementeze o astfel de măsură și că școala dispune deja de doi consilieri psihopedagogici care oferă sprijin elevilor pe tot parcursul zilei: „Noi astfel nu o să începem [să implementăm o cameră de detenție]”, a concluzionat aceasta.