În cadrul emisiunii „Cultură pentru toți”, criticul literar Daniel Cristea-Enache și scriitorul Flaviu George Predescu, au abordat problemele din sistemul educațional, printre care avem și suprasolicitarea elevilor cu un număr mare de materii, care, spun ei, îi împiedică pe aceștia să se concentreze mai devreme pe domeniile care îi pasionează cu adevărat. 

Elevii români sunt „încărcați” cu prea multe materii 

În cea mai recentă ediție a emisiunii „Cultură pentru toți”, criticul literar Daniel Cristea-Enache a adus în atenție un subiect delicat, dar de actualitate: ineficiențele din sistemul educațional. Acesta a evidențiat că numărul mare de materii studiate în școală îi împiedică pe elevi să-și urmeze pasiunile și să se specializeze în domenii care chiar îi interesează. 

Criticul literar a subliniat necesitatea unei schimbări care să permită elevilor să se concentreze mai repede pe ariile lor de interes. 

„Adevărul este că în vacanță aveai mai mult timp să citești decât în timpul școlii, și asta este o problemă asupra căreia merită să ne oprim. În ciclul primar și în primii ani de școală e firesc să faci multe materii diferite, dar, cu cât avansezi în vârstă, îți dai seama că sunt materii și discipline pentru care nu ești făcut și care pur și simplu îți ocupă timpul, pe care l-ai putea aloca celorlalte materii.

Cu cât te apropii de clasele finale – clasa a XI-a, clasa a XII-a – îți dai seama că această diferență s-a accentuat și că sunt niște materii importante, pentru care înveți fiindcă urmează să dai la facultate în aria respectivă, și sunt alte materii care, de fapt, nu îți spun mare lucru, dar pe care ai fost obligat să le parcurgi și care ți-au ocupat foarte mult din timp.

Deci structura aceasta a specializării cred că ar trebui să fie mai accelerată, să te specializezi mai repede, nu abia în clasa a XII-a, făcând 15 materii sau câte faci, și să mai găsești timp să te ocupi și de matematică sau de literatura română, depinde ce îți place”, a spus Daniel Cristea-Enache la DC News TV. 

Părinții uită că au fost și ei elevi?

„Era și o temă în psihologie, că una dintre marile probleme în parenting este că părinții uită aproape total momentul (în care au fost elevi – n.r.)”, a spus Flaviu Predescu în cadrul discuției.  

„Da. Și o să dau un exemplu personal, ca să nu mă exclud din această discuție. Când eram mic, ne jucam fotbal pe stradă și erau foarte mulți copii pe vremea aceea pe stradă, era generația decrețeilor, foarte consistentă. Jucam fotbal și, din când în când, mai ieșea câte un domn de la câte un bloc, foarte, foarte supărat pe noi că îi stricăm tihna și, uneori, ne confisca mingea.  

Îl uram cu toții pe acel domn. Și m-am surprins pe mine însumi acum câțiva ani, când se jucau niște copii pe stradă cu o minge. Eram cât pe ce să ies la geam și să spun: «Jucați-vă mai încolo, că îmi stricați tihna». Deci, ajunsesem și eu ca domnul respectiv din copilăria mea”, a concluzionat criticul literar.