Prof. univ. dr. Adrian Miroiu, de la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), a discutat despre prioritățile schimbării în educație în cadrul emisiunii DC Edu, moderată de Prof. univ. dr. Sorin Ivan, pe DC News TV.
Miroiu a subliniat necesitatea unor cercetări profunde și a unei pregătiri adecvate a cadrelor didactice pentru a face față provocărilor actuale ale sistemului educațional românesc.
Necesitatea cercetărilor profunde în educație
Adrian Miroiu a accentuat importanța cunoașterii detaliate a stării actuale a educației pentru a putea implementa schimbări eficiente.
“Pentru a încerca să faci ceva în educație, mai întâi și mai întâi trebuie să cunoști ce se întâmplă în educație”, a spus Miroiu făcând referință la lipsa unor cercetări ample și actualizate.
El a amintit despre studiul „Școala la răscruce” de la începutul anilor 2000, care a oferit o imagine detaliată a învățământului preuniversitar, dar a subliniat că în ultimii ani astfel de studii au lipsit.
Lipsa resursei umane în învățământ
Unul dintre aspectele critice evidențiate de Miroiu este lipsa uriașă a resursei umane în învățământ.
“Sunt multe discipline în care te întrebi cum mai există cadre didactice care să predea acolo, inclusiv la marile licee ale țării. Nu ai profesori de fizică, de chimie și nu mai vorbim de informatică, etc.”.
Pregătirea inadecvată a profesorilor
Pe lângă lipsa cadrelor didactice, Miroiu a menționat și problema pregătirii inadecvate a profesorilor existenți.
“Chiar profesorii care sunt, nu sunt pregătiți. Nu s-au dat bani în ultimii ani ori fonduri importante pentru a pregăti profesorii pentru lumea în schimbare”, a subliniat profesorul.
El a subliniat necesitatea unor programe naționale majore pentru formarea continuă a profesorilor, adaptate noilor cerințe ale societății și tehnologiei.