Antrenorul lotului olimpic de matematică al României, conf. univ. dr. Călin Gherghe, a vorbit la emisiunea DC Edu moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan la DC News TV despre importanța rezolvării exercițiilor de matematică pentru buna funcționare a minții.
Deși puțini vor folosi acest calcul în viață, mintea este antrenată
„Poate pe bună dreptate sunt întrebați profesorii de matematică: «La ce îmi folosește mie integrala? Când o să mai calculez eu integrale în viață?». Nu, nu o să mai calculeze, probabil 5% dintre elevi se vor mai întâlni cu o integrală. Dar rezolvarea sa, exercițiul făcut de creier în acel moment, de fapt dezvoltă niște lucruri pe care nici nu le realizezi în acel moment ca elev.
Mulți recunosc că dacă au fost buni la matematică, atunci când s-au aflat în fața unor probleme de viață au putut să le rezolve tocmai pentru că mintea a fost formată în acest sens”, a transmis prof. Călin Gherghe.
Cum poate fi creată o punte între elev și profesor când vine vorba de matematică
„Deci chiar dacă sunt niște exerciții abstracte cărora nu le găsești corespondențe în viața practică, ele antrenează gândirea și o fac aptă, prin competențe și abilități speculative, complexe, profunde, pentru probleme de viață.
Cred că o problemă în abordarea matematicii ar fi și crearea unei punți între matematică și realitate. Știm că au fost descoperite planete prin calcule matematice, fără ca ele să fie văzute cu telescopul înainte. Dacă nu mă înșel este vorba despre Pluto. Cum priviți matematica în școala românească?”, a întrebat prof. Sorin Ivan.
Copiii de azi sunt mult mai deștepți și cer explicații precum „Ce-mi trebuie mie?”
„Spun încă o dată că matematica dezvoltă gândirea. Vedeți, programele s-au mai schimbat între timp, dar s-a schimbat și societatea. Copiii sunt astfel decât când eram eu, demult tare. Sunt mult mai deștepți și tocmai pentru că au mai mult acces la informații ne spun «La ce îmi folosește?».
Experimentez aceste lucruri la facultate. Un profesor foarte bun este și actor. El trebuie să joace niște roluri în care să încearcă să îl păcălească pe copil să învețe matematica”, a conchis antrenorul olimpicilor la matematică”, a conchis prof. Gherghe.