Expertul în terapia Feuerstein Otilia Todor a vorbit la emisiunea Ultrapsihologie de la DC News TV despre ce înseamnă ca un copil să fie supradotat și de ce acest lucru poate fi atât o binecuvântare, cât și un impediment în viață.

Cum se face terapie cu un copil supradotat

„Copiii supradotați își construiesc răspunsurile intuitiv. Ei nu stăpânesc procesul. Dacă îl întrebi cum ai ajuns la acest rezultat, el zice «Nu știu, dar mie mi se pare natural, mie mi se pare firesc, ce întrebare e asta?».
Și atunci provocarea noastră, a specialiștilor, este să reușim să-i oprim, să le captăm interesul și să le câștigăm încrederea, pentru a putea să le facem psihoeducație. Adică să începem cu cărțile pe față, să discutăm cu un astfel de copil:
«Tu ai un potențial înalt, însă tu trebuie să înțelegi care sunt riscurile tale și haide să analizăm toate ariile vieții tale, să vedem unde ești funcțional, unde nu ești funcțional și să încercăm să construim împreună un plan astfel încât tu să poți să ajungi să fii cea mai bună variantă a ta pe toate ariile vieții, nu doar din punct de vedere cognitiv»”, a transmis Otilia Todor, expert în terapia Feuerstein, la DC News TV.

De ce exemplele trebuie să fie date la persoana a treia

„Și atunci, cu instrumentele care au ca specific identificare emoțiilor, de la empatie la acțiune, învață cum să prevină violența, unde sunt prezentate situații cu posibilități generatoare de conflict și reacții diferite la acele situații. Adică este prezentat comportamentul de victimă, comportamentul asertiv, comportamentul de agresor ș.a.m.d. Sunt ca niște benzi desenate.
Copilul are ocazia să se pună în papucii celui care este personajul principal din fișă, deci nu discutăm despre el, discutăm despre o speță generală. «Uite cu ce se confruntă personajul nostru». Prin acest lucru reușim să îl capacităm și să îi facem întâi educație și apoi să îl conștientizăm asupra efortului pe care este necesar să îl depună pentru a avea o viață funcțională și independentă”, a adăugat aceasta.

Cum ne dăm seama că un copil este supradotat

Un copil este considerat supradotat când manifestă abilități intelectuale sau aptitudini deosebite care îl diferențiază semnificativ de ceilalți copii de aceeași vârstă. Nu există un profil psihologic unic pentru copiii supradotați, deoarece ei nu constituie un grup omogen și se pot diferenția prin caracteristicile de personalitate, stil de învățare și mod de interacționare cu semenii.

Iată câteva semne care ar putea indica faptul că un copil este supradotat:
Memorie neobișnuită și capacitate de raționament avansată.
Abilitatea de a citi la vârste fragede.
Curiozitate nesățioasă, interes profund pentru aspecte existențiale.
Vocabular avansat, expresii verbale și o memorie excelentă.
Înțelegerea conceptelor avansate la o vârstă fragedă.