Educația este un pilon fundamental al societății, iar modul în care este structurată poate avea un impact profund asupra dezvoltării copiilor. În România, sistemul educațional se confruntă cu provocări semnificative, iar unul dintre aspectele critice este paradigma sa actuală. Marian Staș, manager de programe educaționale, fost consilier ministerial și colaborator al Tribunei Învățământului, este invitat în platourile DC News TV la emisiunea DC EDU, unde ne spune mai multe despre cum ar putea fi îmbunătățit sistemul actual.
Blocarea în paradigma comunistă
“Unul dintre păcatele esențiale ale școlii ca sistem, acum la noi, este blocarea ei, a școlii ca sistem profund adânc în rărunchii săi, în paradigma ei comunistă. Iar comunist, în accepțiunea conversației noastre pe românește, înseamnă centralizare. Gândește-te că există planuri-cadru pe cicluri, fiecare plan-cadru pentru câte 150.100 – 160.000 de copii. Asta este nebunie să-ți închipui că așa ceva, un nenorocit de tabel, îi face happy și pe profesori, și pe părinți, și mai ales pe copii, așa cum e el proiectat. Iar motivul este unul ipocrit. Planurile astea cadru dacă ne uităm noi așa, fără mânie, fără părtinire, cu tot respectul pentru toți cei pe care îi știm, și eu și tu, sunt de fapt proiecte pentru normele și salariile profesorilor și nu pentru binele copiilor. ” a explciat Marian Staș.
O soluție alternativă: subsidiaritatea
„Alternativa în limbă de lemn îi spune descentralizare. Dar iarăși mie nu-mi prea place cuvântul ăsta. I-aș spune mai degrabă subsidiaritate de vocație europeană. Pentru că subsidiaritate înseamnă așa, păstrez viziunea, valorile, ariile de învățare la nivel de sistem și spun așa: Școala de la Curcani, care tocmai e eroul zilei de ani de zile pe aici, ia proiectați-vă modelul curicular, Colegiu Lazăr, faceți-vă modelul, Școala Vernescu de la Râmnicu Sărat, Școala Cantemir de la Baia Mare, proiectați-vă ceea ce se cheamă curiculul oferit de școală.” a subliniat acesta.