Prof. univ. dr. emerit Emil Păun a reacționat după ce o asociație de elevi a cerut în spațiul public desființarea examenului de bacalaureat, pe care îl consideră irelevant. Declarația a venit în emisiunea DC Edu de la DC News TV, moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan.

„Asociația Elevilor din Constanța a cam șocat mediul educațional. Acești elevi propun desființarea bacalaureatului pe considerentul că ar fi irelevant, că trebuie să tocească comentarii pe care după aceea le uită, deci rezultă, pe baza acestor explicații, că nu ar mai fi necesar. Ce credeți dvs. despre această propunere?”, a întrebat moderatorul emisiunii, prof. univ. dr. Sorin Ivan.

Copiii spun lucruri trăsnite

„Ca să fac o glumă, îmi amintesc de o emisiune de la televizor care se cheamă «Copiii spun lucruri trăsnite». Uneori, datorită acestor situații, ne întâlnim și cu cereri de acest tip. Sigur că această solicitare vine pe fondul înțelegerii oarecum deformate a democrației școlare.

Până la urmă democrația școlară trebuie să fie reflexul democrației sociale. Ori, în ultima perioadă, conceptul nostru de democrație, așa cum l-am înțeles după ’90 a fost pervertit, i s-au adus tot felul de corecturi și așa mai departe”, a explicat prof. univ. dr. Păun.

Democrația, dusă la extrem

„Cred că unul dintre lucrurile normale – participarea la domeniul educațional și a partenerilor care nu sunt implicați direct – este normal până la un punct. Dar dincolo de acest lucru, ne aflăm într-un fenomen îngrijorător. De la o vreme, au devenit mai importante în deciziile luate referitoare la educație asociații care sunt extra-școlare să spunem așa, cum ar fi asociația de părinți.

După părerea mea, rolul părinților a devenit acela de a controla școala și de a impune anumite măsuri și așa mai departe, fără să fie îndreptățiți. Până la urmă, deciziile majore în privința educației trebuie luate de cei care lucrează în domeniu, cunosc domeniul și așa mai departe”, a adăugat acesta.

Elevii trebuie să respecte regulile școlii, nu să le schimbe

„Cred că și asociațiile de elevi au început să-și aroge modalități de intervenție în școală dincolo de competențele lor. Până la urmă, elevul vine la școală să învețe, să respecte regulile și nu să impună schimbări de acest tip.

Am constat că solicitările lor sunt imperative, nu consultative. Lucrul acesta este o exagerare și este îngrijorător, mai ales că dacă vii la școală ca elev trebuie să accepți faptul că vii într-un loc în care trebuie să muncești”, a conchis prof. Emil Păun.