Conf. univ. dr. Cătălin Gherghe, Decanul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București, atrage atenția că subiectele standardizate de la examenele naționale se îndepărtează de scopul real al predării matematicii în școală.

„Din păcate, în ultimii ani, este ceva în aceste subiecte care, după părerea mea, se depărtează de obiectivul, de scopul învățării matematicii în școală. Pentru că înveți matematica în școală nu ca să înveți matematică, ci ca să-ți dezvolți niște mecanisme. Să poți să te descurci într-un anumit moment al vieții în care, nu neapărat, vei aplica o formulă, dar mintea ți-e formată în așa fel încât să găsești un optim. Deci se formează o gândire matematică.

Din păcate, după părerea mea, și la Bacalaureat, și la Evaluarea Națională, subiectele au devenit mult prea standardizate. Aproape că știi ce ți se dă, doar că se schimbă niște mici date acolo și, din păcate, asta strică foarte mult, chiar și lecțiile, chiar și învățarea matematicii în școală. Pentru că, de multe ori, se învață pentru a te pregăti la aceste subiecte care sunt standard, până la urmă.

Totuși, pe vremea mea, depărtat, așa, acum 10, 15, 20 de ani, nu prea știai ce ți se va da. Eu nu mă refer neapărat la dificultate. Eu nu țin neapărat să fie grele subiectele, dar ar trebui să fie… bine, sunt unele care trebuie să testeze niște noțiuni elementare, și astea ar trebui să intre într-un standard, dar ar trebui să existe și subiecte care să testeze și altceva. Să vezi că, într-adevăr, copilul poate face pasul următor. De fapt, asta înseamnă Bacalaureatul: a trece la pasul următor.

Nu e foarte clar din aceste subiecte. Și, repet, subiectele, după părerea mea, chiar strică învățământul. Pentru că profesorii… haideți să vă spun ceva care ar părea că nu are legătură: nici meditațiile nu mai sunt ce erau odată.

La ce mă refer? Și profesorii, pe vremuri, când subiectele nu erau la admitere, și nici nu prea mai sunt azi, doar câteva facultăți mai dau admitere cu subiecte, și când era și treapta I, și treapta a II-a, și Bacalaureatul, subiectele nu erau chiar la fel. Și atunci, profesorul, indiferent de cum era el pregătit de pe băncile facultății, venea și, dacă voia să facă meditații, trebuia să se pregătească serios. Dar era o concurență. Nu orice profesor putea să facă, pentru că subiectele nu erau așa simple”, a explicat conf. univ. dr. Cătălin Gherghe, Decanul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București.