Într-o nouă ediție a emisiunii „DC Citim”, scriitoarea Elena Bolânu a vorbit despre importanța introducerii cărților în viața copiilor de la o vârstă fragedă și despre rolul pe care îl au părinții în cultivarea acestui obicei.
Importanța cărților și a lecturii în educația copiilor
Aceasta a subliniat că lectura trebuie să fie o activitate constantă și captivantă, prin care părinții creează un univers de poveste, iar copilul învață să-și folosească imaginația și creativitatea.
Totodată, Bolânu a discutat despre beneficiile ilustrațiilor în primii ani de viață și despre cum implicarea copiilor în colorarea acestora poate fi un exercițiu util pentru dezvoltarea abilităților motorii.
„Cartea trebuie să fie prezentă în preajma copilului permanent. Și seara este imposibil să nu-ți găsești, ca părinte, după ce vii de la serviciu, un sfert de oră să-i citești copilului. Acesta trebuie să fie un obicei, să fie ceva constant. Nepoții mei îmi cer să le citesc, să le spun povești permanent. (…) Prin entuziasmul tău, citindu-le, faci în așa fel încât să le captezi atenția, să creezi suspans.
În primii ani, contează mult ilustrația. Dar, cu timpul, se renunță la aceasta, pentru a le pune la treabă imaginația. Le citești, iar ei își făuresc personajele. Eu, la un moment dat, am și color, am și alb-negru, pentru că prețurile au explodat – ceea ce este un lucru rău – să responsabilizăm copilul să coloreze imaginea. Se pune problema că mâzgălește cartea, cartea trebuie respectată, cartea stă în bibliotecă… Nu! Îl responsabilizăm, alături de un adult, nu singurel.
Deci, îi solicităm și imaginația, și deprinderea, și dezvoltarea mușchilor mici ai mâinii pentru formarea scrisului”, a spus Elena Bolânu la DC News TV.
Cum încurajăm imaginația celor mici prin joc și activități?
Elena Bolânu a vorbit despre importanța de a-i lăsa pe copii să-și exprime liber imaginația prin desen, fără să le impunem reguli stricte. Fiecare alegere de culoare are o poveste proprie, iar acest proces îi ajută să-și dezvolte creativitatea și să descopere lumea așa cum o văd ei.
„În primul rând, desenul. Îl lași pe copil să-și exprime, potrivit imaginației, grafic, tema respectivă, așa cum și-o imaginează. Și dacă colorează cerul în roșu, e foarte bine. De ce? Păi, el îți spune de ce. Eu știu, o explozie a soarelui sau știu eu cum o motivează el. Nu îi impunem nimic. Dar, firește că discutăm înainte de ce și cum.
Frunza are culoarea verde, dar, dacă el vrea să o coloreze altfel, înseamnă că se întâmplă ceva în imaginația lui”, a mai spus scriitoarea.