Radu Ștefan Oprea, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, a fost invitat la emisiunea Ce se Întâmplă de la DC News TV, unde a vorbit despre impactul crizei din industria auto din Germania asupra României.
Cum afectează criza din Germania industria auto din România?
În discuție, Răzvan Dumitrescu a remarcat că Germania, principalul motor economic al Uniunii Europene, trece printr-o perioadă dificilă. Închiderea unor fabrici auto din cauza competitivității și a numărului mare de mașini electrice ieftine aduse din China ar putea avea un impact și asupra industriei auto din România.
„Suntem cu cifrele pe masă și putem face o retrospectivă foarte clară: Germania era și este, încă, principalul motor economic al Uniunii Europene. Când vezi că acolo începe criza și încep să coboare, și când vezi ce se întâmplă în industria de automobile – își pun problema să închidă niște fabrici din cauza competitivității, din cauza faptului că vin mașinile electrice ieftine din China – te întrebi cum te afectează pe tine, aici, chestia asta. Eu știu că sunt la noi entități care lucrează pe orizontală pentru industria auto din Germania. Ce se întâmplă dacă ei închid?”, a întrebat Răzvan Dumitrescu, moderatorul emisiunii.
17% din PIB-ul României provine din industria auto
„17% din PIB-ul României este dat de industria auto. Sunt două linii importante de asamblare, Dacia Renault și Ford Otosan – principalii doi exportatori ai României și încă 500 de companii care lucrează în domeniul auto pe orizontală.
Au fost discuții săptămâna trecută la Consiliul Miniștrilor Economiei, unde am avut pe ordinea de zi inclusiv subiecte legate de taxarea automobilelor, la care România s-a abținut. România a avut discuții cu asociațiile reprezentative, cu Dacia, cu Ford, pentru a înțelege mai bine care este poziția noastră și felul în care va fi afectată industria românească. Am avut părerea lor, am exprimat-o și m-am întors de la Bruxelles, apoi am vorbit cu ei și le-am explicat cum putem să acționăm în continuare.
Sunt anumite chestiuni care pot afecta rapid industria auto românească, pentru că începând de anul viitor sunt anumite ținte legate de vânzarea în flotă. N-o să intru în amănunte, dar acolo avem nevoie de o amânare. Spre exemplu, am luat legătura în afara poziției exprimate de noi la Bruxelles, tare și foarte clar, ca să se audă.
Am vorbit, de exemplu, cu domnul Nica, care este coordonatorul comisiei ITRE din Parlamentul European. A avut și el o întâlnire cu toată industria auto… Încercăm să menținem acea presiune pozitivă asupra decidenților de la Bruxelles, astfel încât vocea României să se audă foarte clar. Pe EURO 7, când a fost discuția aceasta, România a reputat un succes împreună cu industria auto din țară – amânarea, pentru a rămâne la EURO 6, ca să fim competitivi în continuare. E felul în care lucrăm”, a răspuns ministrul Economiei.
Volkswagen ar putea închide două fabrici din Germania
„E scandal mare cu Volkswagen, care n-a închis de când s-a înființat și până acum nicio fabrică. Acum sunt în situația de a închide două fabrici. Dacă ei închid și niște făbricuțe pe aici, care lucrau pe orizontală piesele pentru ei?”, a întrebat Dumitrescu.
„Unii au mai puține comenzi și vedem lucrul acesta, și mai reduc, dar în special în zonele unde salariile sunt mai crescute. Când citim știrea că a închis Volkswagen, vedem că nu închid în România. Am citit, spre exemplu, o știre care spunea că se relocalizează locuri de muncă din alte zone în România. Deci, din perspectiva aceasta suntem în contact tot timpul cu industria auto, care generează foarte mult în PIB-ul României”, a răspuns Radu Ștefan Oprea.