În cea mai recentă ediție a emisiunii DC Conducem, expertul în conducere defensivă, Titi Aur, a discutat despre necesitatea unor legi care să interzică șofatul persoanelor cu afecțiuni medicale incompatibile cu permisul auto, subliniind importanța implicării medicilor de familie în monitorizarea sănătății șoferilor.
Este nevoie de legi mai stricte la volan?
Moderatorul emisiunii a adus în discuție un accident recent din județul Argeș, în care un bărbat de 67 de ani a murit după ce mașina sa a lovit un parapet, apoi a ricoșat într-un cap de pod. Poliția a stabilit că accidentul a fost cauzat de o problemă medicală. În acest context, moderatorul a ridicat problema necesității unor legi clare care să interzică șofatul pentru persoanele cu afecțiuni incompatibile cu condusul.
„Dacă tot ne gândim la legi pentru droguri, legi pentru consum de alcool, de ce nu avem legi care – să o spunem direct – să interzică condusul persoanelor cu anumite afecțiuni medicale? Și nu mă refer aici doar la persoane care au deficiențe de vedere”, a întrebat moderatorul.
„De ce? Pentru că sistemul este greșit, este viciat, este incoerent. Pentru că nu avem la foarte multe capitole din siguranța rutieră – probabil și din restul activităților societății, dar noi vorbim de siguranța rutieră.
Care este calea corectă în povestea asta? În primul rând, ar trebui ca fiecare cetățean, fiecare conducător auto, să fie supravegheat medical. Cum faci asta? O faci prin medicul de familie, în primul rând. De ce? Pentru că medicul de familie îți dă trimitere să te duci la control, el primește informații despre tine, are toată fișa ta. Deci ar trebui ca primul răspunzător implicat – medicul de familie – să răspundă de siguranța rutieră, să fie educat cum să răspundă de siguranța rutieră.
Cum să răspundă? Atunci când ai o anumită afecțiune, bineînțeles constatată de către un specialist în domeniu, medicul de familie să aibă puterea, dar și știința necesară încât să te bifeze și să spună: «Tu nu mai ai voie sau tu ai voie numai dacă treci de control și demonstrezi că…»”, a răspuns expertul.
Controale medicale mai dese pentru șoferii trecuți de o anumită vârstă
„Pe urmă, ar trebui stabilit ca, după anumite vârste – de la 50, 60 sau 65 de ani, dar nu de la 100 de ani – să fie obligatorii controalele medicale, să fie mai dese. Pentru că, dacă ești apt, nu-i nicio problemă. Te duci și demonstrezi că ești apt.
Ar trebui să fie și semi-gratuite, dacă se poate, ca să nu mai spună: «Alte taxe, mă pun să dau bani», pentru că e vorba de siguranță. Ar trebui cumva gândit sistemul, plătit sau plătit doar parțial, încât eu, cetățeanul, să fiu verificat, pentru că e bine și pentru mine, e bine și pentru ceilalți.
Și, bineînțeles, în cazul în care nu trec un anumit test – că nu văd, că nu aud – să fiu parțial constrâns, astfel încât situația să fie ținută sub control”, a conchis Titi Aur.