În emisiunea DC Edu moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan la DC News TV au fost discutate diverse aspecte ale sistemului de învățământ românesc, inclusiv percepțiile legate de volumul de cunoștințe predate și importanța luării deciziilor strategice în educație.

Invitata acestei ediții, prof. univ. dr. Oana Moșoiu, a adus în discuție și rolul părinților și profesorilor în procesul educațional.

Se învață prea mult în școala românească?

Prof. univ. dr. Sorin Ivan a abordat credința populară conform căreia în școala românească se învață prea mult, considerând-o o absurditate:

„Există o credință care pe mine mă amuză, aceea cum că în școala românească se învață prea mult. Mie mi se pare o absurditate, o contradicție. Nu poți învăța prea mult, fiindcă întotdeauna învățăm prea puțin față de evoluția cunoașterii. O știm de la Socrate. Doar Pico della Mirandola se lăuda că el știe totul și ceva pe deasupra.”

Ce schimbări pot urma în sistem

Prof. univ. dr. Oana Moșoiu a discutat despre dificultățile legate de luarea deciziilor în elaborarea curriculumului și importanța înțelegerii acestuia de către părinți:

„Noi suntem buni la generat idei și preluăm idei din literatura internațională care a început să fie foarte puternic tradusă și noi în literatura pedagogică. Sigur, este ușor să citim literatură de specialitate și articole, avem acces la baze de date și suntem receptivi.

Înainte poate că exista o distanță între momentul în care apăreau idei noi și ajungeau la noi în țară, dar acum tehnologia și internetul ne ușurează munca. Dar în primul rând luarea deciziilor este problematică pentru că luarea deciziei în cazul curriculumului vine cu niște opțiuni strategice și care nu sunt ușoare.

Decidentul trebuie să creeze un parcurs care să aibă sens pentru părinți în primul rând. Adulții sunt cei care au nevoie să înțeleagă foarte bine ce urmează să se întâmple cu copiii lor.”

Noua generație de părinți, foarte anxioasă

Moșoiu a subliniat și necesitatea unei mai bune comunicări cu părinții pentru a-i atrage să susțină deciziile educaționale:

„Ordinea adevărată din punct de vedere educațional este profesor și apoi părinte. Dar părinții sunt foarte preocupați, foarte anxioși, care au o dorință de schimbare, dar pe de altă parte nu ar părăsi terenul pe care sunt deja. Cu siguranță este nevoie de o comunicare mai clară cu părinții ca să-i atragem mai mult spre susținerea deciziilor educaționale strategice.”