În cadrul emisiunii DC Edu de pe DC News TV, Mihai Păunescu, prorector la SNSPA, a discutat despre diferențele fundamentale dintre legea elaborată de profesorul Vlăsceanu și noile legi ale educației, subliniind importanța unei viziuni coerente în procesul de reformă educațională.
Contextul elaborării legii 1
Păunescu a explicat că „Legea Unu” a fost creată de profesorul Vlăsceanu, având la bază o anumită teorie a schimbării și o finalitate clară a procesului educațional.
“Nu faci chestiune asta complet în afara lumii, ci te uiți la alte sisteme educaționale”, a spus el, menționând analiza universităților americane competitive ca exemplu.
În proiectarea acelei legislații, scopul era să stabilească reguli ale jocului care să conducă la finalitatea dorită.
Procesul consultativ al noilor legi ale educației
În contrast, Păunescu a subliniat că noile legi ale educației au fost elaborate pe baza unui proces consultativ larg.
“Fiecare actor, parte, persoană interesată și-a dat cu părerea de cum ar fi mai bine și și-a dat cu părerea în funcție de propriile interese”, a explicat el.
Acest proces a permis diverșilor actori să-și promoveze propriile interese, ceea ce a dus la o lipsă de viziune unitară.
Critica procesului democratic
Deși recunoaște că procesul consultativ este democratic, Păunescu avertizează că acest tip de democrație poate să nu urmărească un scop comun.
“Este un proces democratic, dar care nu urmărește un anumit țel și urmărește interese particulare ale diverșilor actori și nu urmărește o idee cu privire la binele”, a spus el, subliniind că lipsa unei viziuni coerente poate duce la o fragmentare a sistemului educațional.